نگاه به قراردادهای جدید از دریچه منافع کشور در میدانهای مشترک

یک فعال اقتصادی با اشاره به تبادل نظری که درباره مدل جدید قراردادهای نفتی بین وزارت نفت، مجلس و کارشناسان موافق و مخالف صورت گرفته است، گفت: فارغ از بحثهای فنی در این قراردادها، باید بیشتر به اهمیت جلوگیری از تاخیر در برداشت از میدانهای مشترک و ضرورت ورود به بازارهای جهانی فکر کنیم.

مسعود دانشمند در گفتگو با خبرنگار شانا، با بیان این که طی سالهای گذشته و در خلا نبود قراردادهای موثر در بخش بالادست نفت، از برداشت در میدانهای مشترک عقب مانده ایم، به نظرات مخالفان الگوی جدید قراردادهای نفتی اشاره کرد و گفت: این افراد معتقدند باید الگویی موثر و مفید برای صنعت نفت ایران تدوین شود، اما سوال اینجاست که اگر کشورهای خارجی الگوی ما را نپذیرفتند که اتفاقا در این سالها اینطور بوده است، باید چه کنیم؟ آیا در این شرایط سرمایه و توان و فناوری لازم را برای دستیابی به منافعمان در میدانهای مشترک داریم؟

این فعال اقتصادی با بیان اینکه فارغ از بحثهای فنی در این قراردادها باید به اهمیت جلوگیری از تاخیر در برداشت از میدانهای مشترک و ورود به بازارهای جهانی فکر کنیم، افزود: باید به جای جلوگیری از اجرایی شدن قراردادها، آنها را شروع کنیم اما در جریان اجرا پله پله پیش رویم و در مسیر اجرا اصلاح و نظارت را هم از یاد نبریم؛ ضمن این که این قراردادها تا جایی که اطلاع دارم راه اصلاح و نظارت را باز گذاشته است.

دانشمند به اهمیت سودآوری قراردادهای نفتی برای کشورهای خارجی و شرکتهای بزرگ بین المللی اشاره کرد و گفت: این کشورها به هر قیمتی حاضر به همکاری نیستند و کشورهای همسایه ما با شرایط مناسبتری امکان کار را برای آنها فراهم کرده اند.

به گفته دانشمند، باید توجه داشت که ضلع سومی در میان منافع ما و طرفهای خارجی وجود دارد که همان زمان است؛ زمانی که در این سالها از دست رفته است و سهم ما را از میدانهای مشترک برده اند.

وی با بیان این که نحوه اجرای پروژه ها اهمیت زیادی دارد و اجرا کنندگان می توانند بهترین قرارداد را به بدترین شکل و بدترین قرارداد را به بهترین شکل ممکن اجرایی کنند، تصریح کرد: مسئله مهم این است که بتوانیم در یک برنامه زمانبندی مشخص و با نظارت درست قرارداد و منافعمان را پیش برده و زمینه های خطا و اتلاف زمان را از بین ببریم.

 

کد خبر 267596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =