۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۲
  • کد خبر: 267717
منطقه نفتی القیاره عراق آزاد شد

ارتش عرا،ق منطقه نفتی القیاره در شمال این کشور را از داعش بازپس گرفت.

 به گزارش خبرگزاری رویترز از بغداد، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، روز پنجشنبه (چهارم شهریور ماه) اعلام کرد که ارتش این کشور، عناصر گروه داعش را از منطقه تولید نفت القیاره در جنوب شهر موصل مرکز این گروه تروریستی در عراق، بیرون رانده است.

العبادی افزود: آزادسازی القیاره، گام مهمی به سوی دستیابی به هدف بزرگتر بازگرداندن استان موصل در شمال عراق است که بزرگترین شهری به شمار می رود که در خاک کشورهای عراق و سوریه در اشغال این گروه قرار دارد.

نیروهای مسلح عراق، ماه گذشته (ژوئیه) پایگاه هوایی قیاره را از اشغال داعش آزاد کردند و قصد دارند از آن به عنوان مرکز حمایت از پیشروی نیروهای این کشور به سوی موصل در 60 کیلومتری شمال آن، بهره برداری کنند.

العبادی همچنین ابراز امیدواری کرد که نیروهای مسلح عراق با بازپس گیری موصل در سال جاری میلادی (2016)، این گروه را شکست دهند.

بخشی از نفت خام تولیدی منطقه القیاره، که از نوع بسیار شور است، در یک پالایشگاه کوچک در این منطقه، فرآوری می شود.

تولید کنونی عراق، دومین تولید کننده عمده عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، حدود چهار میلیون و 600 هزار بشکه در روز است که این کشور ٩٥ درصد هزینه های همگانی خود را از درآمد فروش آن، تامین می کند.

العبادی روز سه شنبه (دوم شهریور ماه) گفت که کشورش هنوز به سهم کامل خود در بازار دست نیافته است و دولت وی، تولید نفت را به عنوان بخشی از هرگونه توافق سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، برای بالابردن قیمت ها، محدود نخواهد کرد.

قرار است اعضای اوپک در ماه آینده (سپتامبر) در حاشیه مجمع بین‎المللی انرژی در الجزایر، نشست غیررسمی برگزار کنند و انتظار می رود که روسیه نیز در نشست این مجمع حضور یابد.

وزارت نفت عراق ٢٨ مرداد ماه اعلام کرده بود که انتقال نفت از میدان های کرکوک را که توسط شرکت دولتی نفت شمال بهره برداری می شود، از طریق خط لوله اقلیم کردستان به ترکیه ازسرگرفته است.

 

کد خبر 267717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =