انرژی های تجدیدپذیر در سرفصل های توسعه کشور قرار دارند

وزیر نیرو گفت: انرژیهای تجدیدپذیر جزو سرفصل های مهم سیاست های کلی نظام در برنامه‌ های توسعه کشور است.

به‌ گزارش شانا به نقل از وزارت نیرو، حمید چیت‌ چیان، امروز (دوشنبه، 15 شهریورماه) در آیین برگزاری سومین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی انرژی های خورشیدی در دانشگاه تهران، گفت: در برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی شده است تا پنج هزار مگاوات نیروگاه بادی و خورشیدی در کشور نصب شود که تاکنون این امر تحقق نشده است، اما نیاز داریم با برنامه‌ ریزی های دقیق این ظرفیت را در سال های آینده به ظرفیت نصب شده برق کشور اضافه کنیم.

وی، مسئله انرژی های نو برای جهان را امری بسیار مهم و شناخته شده‌ای توصیف کرد و افزود: در سال 2015 میلادی بیش از 147 هزار مگاوات انرژی های تجدیدپذیر در جهان نصب شده است.

وزیر نیرو با بیان این که این میزان تقریبا دوبرابر کل ظرفیت انرژی های نصب شده در کشور است، تصریح کرد: میزان ظرفیت جدید نصب شده نیروگاه‌های تجدیدپذیر، پارسال بیش از میزان ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های فسیلی جدید در جهان بوده است، این موضوع نشان دهنده تبدیل انرژی های نو در آینده به انرژی های اصلی در دنیاست.

چیت چیان عنوان کرد: چنانچه هزینه‌ های اجتماعی و زیست‌ محیطی را محاسبه کنیم، هزینه تولید انرژی های خورشیدی و بادی کمتر از انرژی های فسیلی است.

وی با اشاره به کنفرانس COP21 پاریس و تعهد ایران مبنی بر بهره‌برداری از هفت هزار مگاوات انرژی های تجدیدپذیر گفت: انرژی های تجدیدپذیر جزو سرفصل های مهم سیاست های کلی نظام در برنامه‌ های توسعه کشور است و برنامه‌ ریزی های ما همسو با این امر تدوین می‌شود.

وزیر نیرو افزود: این وزارتخانه از ابتدا مبتنی بر سیاست های کل کشور تصمیم گرفته تا گسترش انرژی های خورشیدی را با کمک بخش خصوصی در دستور کار خود قرار دهد، از این رو برای کسانی که در این حوزه سرمایه‌ گذاری کنند بسته‌ های تشویقی خاصی را در نظر گرفته است.

چیت چیان ادامه داد: وزارت نیرو برق نیروگاه‌های تجدیدپذیری را که با استفاده از فناوری داخلی تولید می‌شود، 30 درصد گران تر از قیمت خرید تضمینی برق، خریداری می‌کند، این امر می‌تواند برای سرمایه‌ گذاران حوزه تولید و ساخت تجهیزات بسیار مفید باشد.

وی با اشاره به کاهش قیمت خرید برق تضمینی طی امسال، تصریح کرد: یکی از دلایل کاهش قیمت خرید برق تجدیدپذیر در سال 95، کاهش قیمت ها در جهان بوده است، همچنین قیمت های خرید تضمینی برق تجدیدپذیر بر اساس سه مولفه قیمت سوخت، هزینه تبدیل انرژی و هزینه‌ های زیست‌ محیطی تعیین می‌شود.

وزیر نیرو اعلام کرد: بر اساس محاسبات انجام شده، پارسال قیمت هر کیلووات ساعت برق تولیدی 150 تومان بود که امسال این رقم به 68 تومان کاهش یافت.

کد خبر 268498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =