کیفیت هوای اراک با حذف سوخت تولیدی پتروشیمی بهبود یافت

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: حذف سوخت تولیدی پتروشیمی ها از چرخه توزیع، تاثیر بسیار زیادی در بهبود کیفیت هوای اراک و رفع بخشی از آلودگی ها داشت.

به گزارش شانا، معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت، امروز (دوشنبه، 15 شهریورماه) در جریان سفر به استان مرکزی و در نشست مشترک بررسی پیشرفت برنامه حفاظت و بهبود محیط زیست این استان و کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک، گفت: غفلت از محیط زیست در سال های گذشته، عمق و مشکلات زیست محیطی را بیشتر کرده و این گرفتاری و پیامدهای آن برای شهری همانند اراک به مراتب بیشتر است.

وی افزود: دولت تدبیر و امید کار خود را با قسم زیست محیطی آغاز کرد و نخستین مصوبه این دولت نیز محیط زیستی بود و مجموعه کابینه دکتر روحانی با وجود مشکلات و مسائل مختلف، گام های محکمی را در بخش محیط زیست برداشته است.

ابتکار تصریح کرد: بدون تردید همه مسائل کشور مربوط به محیط زیست نیست و دولت در بخش های دیگر نیز تلاش های ارزنده‌ای داشته که قابل تقدیر است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: دکتر روحانی در نشست ها و برنامه های مختلف، حفظ محیط زیست را از جمله اولویت های دولت دانسته‌ و اعلام کرده این موضوع باید از شعار و تشریفات خارج شود.

وی عنوان کرد: پارسال با ابلاغ سیاست های کلی نظام در حوزه محیط زیست از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، گام های جدیدی در این بخش باز شد و با این سیاست ها نقشه راه مشترکی برای همه تعریف شده است.

ابتکار گفت: از نخستین مصوبات دولت برای کاهش آلودگی هوا، موضوع اصلاح برنامه قبلی و ابلاغ برنامه جدید بود که در تمام کشور به مرحله اجرا درآمد، مهمترین گام در این مورد، حذف سوخت تولیدی پتروشیمی ها از چرخه توزیع کشور بود و این مهم برای شهر اراک تاثیرات زیادی را در رفع بخشی از آلودگی ها داشت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در بحث آلودگی هوا باید علمی وارد شد و میزان آلایندگی هوا نیز باید بر اساس دستگاه‌های پالایش کیفیت هوا سنجش و اعلام شود، البته در این زمینه تمام دستگاه‌هایی که در کشور نصب شده دقیق است، هم اکنون نیز کلانشهرهای کشور دارای بنزین یورو4 و گازوییل استاندارد و کم گوگرد هستند.

وی تاکید کرد: حذف مازوت از چرخه مصرف نیروگاه‌ها یکی دیگر از گام های بزرگ در رفع آلاینده های هوا بوده، به طوری که سوخت نیروگاه شازند در چهارماه امسال بیش از 99 درصد از گاز طبیعی بوده است و پیش بینی شده تا پایان امسال مصرف مازوت در نیروگاه‌های کشور به صفر برسد.

ابتکار اعلام کرد: عوامل آلاینده دیگری نیز در شهرهای آلوده وجود دارد و امروز بحث گرد و غبار به طور جدی مطرح است، این آلاینده نیز مشکلات و بیماری های خاص خود را به همراه خواهد داشت، از این رو دولت برای بحث گرد و غبار برنامه ملی و استانی دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: دولت در سال 95 مصوبه ویژه‌ای در قالب ارائه تسهیلات برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و بخش حمل و نقل عمومی ارائه داد که در این مورد برنامه های عملیاتی قابل قبولی برای کلانشهرها از جمله اراک در نظر گرفته شده است.

وی گفت: دولت در بحث تالاب های کشور نیز از همان ابتدای کار جدی وارد شد و یکی از مهمترین گام ها در این زمینه آبگیری 60 درصدی تالاب هورالعظیم در خوزستان و احیای مجدد آن و دریاچه ارومیه بوده است، همچنین لایحه هوای پاک در دستور کار مجلس است و برای طرح در صحن علنی مجلس از طریق نمایندگان بویژه استان مرکزی در حال پیگیری هستیم.

ابتکار افزود: دولت یازدهم برای نقش، نظرها و دیدگاه‌های مردم ارزش قائل است و این موضوع در حوزه محیط زیست برجسته و جدی‌تر دنبال می‌شود.

کد خبر 268511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =