دیر بجنبیم سرمایه‌گذاران پر می‌زنند

عضو هیئت علمی دانشگاه استرلینگ انگلیس با بیان این که سرمایه‌گذاران در حوزه نفت و معدن منتظر دعواهای ما نمی‌مانند، گفت: با عینک اقتصادی و غیرسیاسی به سرمایه گذاری در ایران نگاه کنیم و با فلسفه بافی های گوناگون راه را بر توسعه کشور نبندیم.

سید کاظم اورعی در گفتگو با خبرنگار شانا با بیان این که برخی گمان می کنند که سرمایه گذاران خارجی و یا حتی داخلی منتظر می مانند که سیاستگذاران ما به دعواهای خود بپردازند و خط مشی را تعیین کنند، افزود: این در حالی است که سرمایه فرّار است و به محض این که فرصت بهتری را به دست بیاورد، خود را در جایی دیگر به کار خواهد گرفت.

وی اظهارکرد: در قراردادهای جدید نفتی پیش بینی شده تا سرمایه گذاران برای مدت 25 سال به اکتشاف و بهره برداری از مخازن نفتی مشغول شوند که این تعداد سال برای یک فعالیت معدنی حداقل بوده و حتی می تواند افزایش هم پیدا کند.

استاد دانشگاه استرلینگ انگلیس با اشاره به این که در فعالیتهای بالادستی نفت و گاز پنج سال اول بیشتر هزینه و تجهیزات را شامل می شود و پنج سال دوم ریسک پذیری و تولید اندک را در پی دارد اما از پنج سال سوم درآمدزایی به همراه سوددهی شروع می شود، گفت: سرمایه گذار تنها 15 سال فرصت خواهد داشت تا هم هزینه های خود را پوشش دهد و هم این که به بهره برداری از سرمایه گذاری خود بپردازد.

وی گفت: افرادی که تنها از دریچه سیاسی به مسائل فنی نگاه می کنند طبیعتا 25 سال فعالیت یک سرمایه گذار را معادل 25 قرن در نظر می گیرند و گمان می کنند که دنیا برای ما نقشه ریخته تا منابع کشورمان را غارت کند.

سرمایه گذار به دنبال بازی برد – برد است

استاد دانشگاه استرلینگ انگلیس با بیان این که در دنیای امروز و علم اقتصاد کنونی چیزی به نام غارت گری وجود ندارد و یک سرمایه گذار در هر نقطه از دنیا که وارد شود به دنبال بازی برد- برد است، تصریح کرد: در چنین شرایطی هنر ما این است که قراردادها را برد- برد تنظیم کنیم و حواسمان باشد که با توجه به مباحث سیاسی و در نظر گرفتن انتقادهای بی مورد به سمتی نرویم که سرمایه گذار خارجی عطای سرمایه گذاری در ایران را به لقایش ببخشد.

اورعی تاکید کرد: سرمایه گذاران هوشمند هستند و فعالیتی را انجام می دهند که به نفع آنها در بلند مدت باشد آنها وظیفه ای ندارند که برای ما رایگان کار کرده و ایثارگونه سرمایه خود را وارد کشور کنند بلکه به دنبال کشف بهترین فرصت ها برای سرمایه گذاری هستند که با توجه به جو ایجاد شده از سوی برخی افراد این کار به راحتی صورت نخواهد گرفت.

وی گفت: سرمایه گذار چه داخلی و چه خارجی از یک جنس است و نمی توان یکی را بر دیگری ترجیح داد چون هر دو به دنبال سود بیشتر و توسعه فعالیت خود هستند پس در این میان بهتر است کار را به کسانی بدهیم که بدون واسطه برای کشور تکنولوژی های جدید را وارد می کنند و به دنبال شکوفا کردن سرمایه گذارهای خود هستند.

اورعی با بیان این که برخی منافع ایدئولوژیک را با منافع ملی و شخصی اشتباه می گیرند، در صورتی که هر کدام از اینها باید در جای خود تعریف شود، تصریح کرد: بنابراین در یک قرارداد اقتصادی فقط اصول اقتصادی باید حاکم باشد و افرادی که آرمان های شان را در این قراردادها می جویند بهتر است در فضایی خارج از علم اقتصاد و فعالیتهای اقتصادی به این کار مشغول شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه استرلینگ انگلیس تصریح کرد: صنعت نفت و گاز کشور در شرایط کنونی به سرمایه گذاری زیادی نیاز دارد که این سرمایه گذاری فقط مادی نیست و مباحث تکنولوژیکی را هم در بر دارد از این رو بهتر است با عینک اقتصادی و غیر سیاسی به سرمایه گذاری در ایران نگاه کنیم و با فلسفه بافی های گوناگون راه را بر توسعه کشور نبندیم چرا که اقتصاد ایران امروز میدان عمل است نه شعار.

کد خبر 268523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =