افزایش سهم ریل در ترانزیت کالا اقدام مناسبی است

رئیس سازمان راهداری گفت: کاهش سهم جاده در ترانزیت کالا و افزایش سهم ریل اقدام مقبولی است، در این مورد طی چند روز اخیر تعداد واگن‌های ترانزیتی افزایش یافته است.

به گزارش شانا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، داود کشاورزیان، رئیس سازمان راهداری با اشاره به روند پیگیری اقدام ترکمنستان علیه ناوگان ترانزیت ایرانی و اخذ عوارض، گفت: با وجود تمام پیگیری‌های انجام شده، دولت ترکمنستان در این مورد تاکنون پاسخی نداده است و هر 2 طرف از کامیون‌های یکدیگر عوارض دریافت می‌کنند.

وی افزود: نامه‌ای به منظور تجدید نظر در برخورد با ناوگان ایرانی به وزیر حمل‌ و‌ نقل ترکمنستان ارسال و اشاره شد که با توجه به موافقنامه 2 جانبه میان ایران و ترکمنستان قراری بر اخذ عوارض نبوده و این رویه باعث کاهش سطح تجارت 2 کشور می‌شود.

کشاورزیان تصریح کرد: نامه‌ای به مجامع بین‌المللی و دبیرکل IRU (سازمان جهانی ترانسپورت جاده‌ای) در خصوص رفتار دولت ترکمنستان با ناوگان ایرانی ارسال و جزییات اتفاقهای اخیر برای آنها توضیح داده شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تدابیر این وزارتخانه برای جا به‌ جایی کالای ترانزیتی تجار، عنوان کرد: بخشی از بار ترانزیت ترکمنستان از جاده به ریل منتقل می‌شود و امیدواریم راه آهن و امکانات ریلی ایران بتواند بار ترانزیت را حمل کند، زیرا هرچه بار کمتر شود عوارض زیاد معنی پیدا نمی‌کند.

رئیس سازمان راهداری با بیان این که هدف اصلی افزایش حجم ترانزیت است، گفت: کاهش سهم جاده در ترانزیت کالا و افزایش سهم ریل اقدام مقبولی است، زیرا سهم ریل باید افزایش پیدا کند که البته در این مورد طی چند روز اخیر تعداد واگن‌های ترانزیتی افزایش یافته است.

وی افزود: در سال ۹۴ بالغ بر ۹۲ هزار و ۳۰۰ دستگاه کامیون ایرانی به مقصد ترکمنستان تردد داشته‌اند که از این میزان ۸۵ هزار و ۳۰۰ دستگاه به مقصد ترکمنستان و هفت هزار دستگاه به ماورای ترکمنستان برای ترانزیت و به مقاصد قزاقستان، تاجیکستان و قرقیزستان رفته‌اند، همچنین ۲۹ هزار کامیون ترکمنی به ایران تردد کرده‌اند که از این تعداد، ۲۴ هزار دستگاه به مقصد ایران بوده و ۵ هزار دستگاه به صورت ترانزیت به مقصد ترکیه از ایران عبور کرده‌اند. 

کشاورزیان تصریح کرد: این عوارض از روز دوشنبه، ۱۸ مردادماه از سوی طرف ترکمنی و فقط بر روی کامیون‌های ایرانی ترانزیتی وضع شده است و ترکمن‌ها به اخذ عوارض ۱۶۰ دلاری از کامیون‌های کمتر از ۲۰ تن و عوارض ۲۶۰ دلاری از کامیون‌های بالای ۲۰ تنی ایرانی به عنوان حق ترانزیت (عبور) کشورشان اقدام کرده‌اند و علاوه بر آن به ازای هر یک کیلومتر تردد نیز یک دلار از همه کامیون‌های ایرانی دریافت می‌کنند، همچنین اقدام ایران بر اساس اصل رفتار متقابل و با اقدامهایی مانند اخذ عوارض از ناوگان ترکمنستان از تاریخ ۲۳ مرداد اجرایی شده است.

کد خبر 268790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =