پالایشگاه‌های کشور می توانند از الگوی پالایشگاه تبریز بهره مند شوند

پالایشگاه های کشور از تجربه و الگوی شرکت پالایش نفت تبریز برای ساخت واحد بازیافت گازهای ارسالی به مشعل استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار شانا، سعید متصدی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور امروز (چهارشنبه، 31 شهریورماه) در آئین گشایش نخستین واحد بازیافت گازهای ارسالی به مشعل در پالایشگاه تبریز گفت: راه اندازی این واحد برای نخستین بار در صنعت پالایش نفت کشور اهمیتی بسزا دارد و نشان دهنده توجه این شرکت به مباحث محیط زیست است.

وی افزود: یکی از مسائلی که در همه پالایشگاه‌های کشور وجود دارد، ارسال برخی گازها به مشعل است که ارزش بسیار زیادی در صنعت دارند و می توان از آنها به عنوان گازهای اولیه استفاده کرد.

متصدی ادامه داد: متاسفانه به دلیل استفاده از فناوری‌های قدیمی در برخی مواقع الزام است که این گازها در مشعل سوزانده شوند که این موضوع سبب هدر رفت سرمایه ملی و ایجاد آلودگی می شود.

وی اعلام کرد: بحث بازیافت گازهای ارسالی به مشعل از مسائل مهمی است که سازمان حفاظت محیط زیست آن را پیگیری می کند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: پروژه ای که امروز در پالایشگاه تبریز به بهره برداری رسید، از دیدگاه محیط زیستی و در قالب سازوکار پاک پروتکل کیوتو بسیار با اهمیت است.

وی با بیان این که سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با کاهش گازهای گلخانه ای در کشور تعهدهایی ایجاد کرده است، افزود: گازهای ارسالی به مشعل یکی از منابع گازهای گلخانه ای است که پالایشگاه تبریز در این امر موفق عمل کرده است.

متصدی یادآور شد: امروز در پالایشگاه تبریز توانسته ایم حمایت بین المللی، صنعتی و زیست محیطی را داشته باشیم و این سه قطب در کنار هم قرار گرفته اند.

وی با تاکید بر این که سازمان حفاظت محیط زیست پیگیر به صفر رساندن گازهای مشعل در کشور است، ادامه داد: این پروژه نشان از قدرت فناوری و تخصص مهندسان ایرانی دارد که می توان با استفاده از شیوه و حمایت های بین المللی پروژه های بزرگ در کشور اجرا کرد.

شرکت پالایش نفت تبریز در جنوب غربی تبریز مستقر است. مراحل اجرایی این پالایشگاه از سال ۱۳۵۳ آغاز شد و در سال ۱۳۵۶ به پایان رسید.

نفت خام مورد نیاز پالایشگاه تبریز ازسوی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و از میدان نفتی اهواز با یک خط لوله ۱۶ اینچ تامین می‌شود. شرکت پالایش نفت تبریز دارای ۱۴ واحد پالایش و ۱۰ واحد سرویس‌های جانبی است.

شرکت پالایش نفت تبریز در بهمن ماه سال 1356 با ظرفیت اسمی 80 هزار بشکه در روز راه اندازی شده و افزایش ظرفیت تولید این شرکت به 110 هزار بشکه در روز با تلاش کارشناسان و متخصصان داخلی برگ زرینی است که در سال 1371 در این شرکت رقم خورده است.

پالایشگاه تبریز هم اکنون سهم حدود 6 درصد از توان تصفیه نفت خام کل کشور را به خود اختصاص داده است.

کد خبر 269546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =