توسعه روابط اقتصادی نیازمند فعال شدن مناسبات بانکی است

رئیس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به روابط دوستانه ایران - اسلوونی و اراده سیاسی دو دولت برای توسعه و تعمیق سطح روابط در همه حوزه ها گفت: بهره بردای از ظرفیت‌های گسترده موجود در دو کشور به نفع دو ملت و کل منطقه است.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه (31 شهریوماه) به وقت محلی در حاشیه حضور در نیویورک به منظور سخنرانی در هفتاد و یکمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در دیدار بورات پاهور، رئیس جمهوری اسلوونی و با اشاره به روابط دوستانه دو کشور در دهه‌های گذشته گفت: امروز پس از برجام فرصت بهتر و مناسب تری برای توسعه هر چه بیشتر روابط فراهم آمده است و باید از این فرصت برای تعمیق روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به نفع دو ملت و ملت‌های منطقه به‌خوبی استفاده کرد.

رئیس جمهوری بر توسعه همکاری‌های بانکی تاکید کرد و گفت: بی تردید توسعه روابط اقتصادی نیازمند فعال شدن مناسبات بانکی است و در این زمینه لازم است همکاری‌های نزدیکی میان بانک‌های دو کشور برقرار شود.

دکتر روحانی همچنین با اشاره به موقعیت جغرافیایی ممتاز ایران در منطقه یادآور شد: ایران مسیر اتصال شرق اروپا و مدیترانه به اقیانوس هند است و این موقعیت ممتاز جغرافیایی در کنار نیروی انسانی تحصیل کرده و منابع انرژی بزرگ در ایران زمینه های مناسبی برای توسعه همکاری و سرمایه گذاری های مشترک است که می توان از این شرایط به منظور بهره برداری از بازار ده‌ها میلیونی منطقه استفاده کرد.

رئیس جمهوری با استقبال از اعلام بازگشایی سفارت اسلوونی در ایران گفت: این اقدام اسلوونی می تواند در توسعه روابط دولت‌ها و تسهیل فعالیت سرمایه گذاران دو کشور بسیار موثر باشد.

دکتر روحانی با تاکید بر ایجاد روابط نزدیک میان شرکت های خصوصی دو کشور اظهار کرد: شرکت‎های خصوصی ایران و اسلونی باید با توانمندی‌ها و امکانات یکدیگر آشنا شوند تا زمینه های سرمایه گذاری و همکاری‌های مشترک را گسترش دهند.

رئیس جمهوری همچنین بر اهمیت روابط دو کشور در مسایئ منطقه ای تاکید کرد و گفت: معتقدیم پیچیدگی ها و مشکلات منطقه تنها راه حل سیاسی داشته و نیازمند همکاری همگانی است و دو کشور افزون بر روابط دوجانبه می توانند در مسائل مهم منطقه ای از جمله مبارزه با تروریسم همفکری و همکاری‌های موثری داشته باشند.

رئیس جمهوری اسلوونی نیز در این دیدار با تاکید بر علاقه‌مندی و اهتمام کشورش بر توسعه مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و برقراری پیوندی قوی تر با ایران گفت:اسلوونی علاقه مند است سفارت خود در تهران را بازگشایی کند و این موضوع می تواند پیامی قوی بر اراده اسلوونی در توسعه روابط همه جانبه با تهران باشد.

وی تصریح کرد: ظرفیت های فراوانی برای ارتقای روابط دو کشور بویژه در زمینه اقتصادی وجود دارد و اراده سیاسی اسلوونی افزایش سطح روابط خود با ایران است و در این مسیر مستقل عمل کرده و توجهی به ناخرسندی برخی‌ها ندارد.

رییس جمهوری اسلوونی در ادامه با اشاره به همکاری های منطقه ای ایران و اسلوونی گفت: به عنوان عضو اتحادیه اروپایی بر راه حل سیاسی برای حل و فصل مسائل و مشکلات منطقه تاکید داریم و معتقدیم ایران در این زمینه نقش ویژه و تاثیرگذاری دارد.

رئیس جمهوری اسلوونی همچنین در این دیدار از دکتر روحانی برای سفر رسمی به کشورش دعوت کرد.
کد خبر 269551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =