ایران آماده جذب و مشارکت در سرمایه گذاری و انتقال فناوری است

رئیس جمهوری گفت: تهران آماده جذب و مشارکت در سرمایه گذاری و انتقال فناوری است و باید بخش خصوصی ایران و سوئد را با امکانات یکدیگر آشنا و آنها را به مشارکت و همکاری بیشتر تشویق کرد.

به گزارش شانا به نقل از دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه (31 شهریورماه) به وقت نیویورک و در دیدار استفان لوون که در محل اقامت رئیس جمهوری و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام شد، با اشاره به ظرفیت‌های صنعتی و علمی خوب دو کشور تاکید کرد که تهران علاقه‌مند به گسترش روابط با استکهلم در همه عرصه هاست.
رئیس جمهوری در ادامه با بیان این که همکاری‌های بانکی می تواند پایه روابط تازه اقتصادی دو کشور باشد، اظهار کرد: حل و فصل برخی مشکلات بانکی تحول بزرگی در روابط ایران و کشورهای اروپایی ایجاد خواهد کرد و امیدواریم شاهد فعالیت‌های اقتصادی مشترک به نفع دو کشور و منطقه، با کشور دوست سوئد باشیم.

دکتر روحانی با اشاره به این‌که دولت‌های اروپایی و از جمله سوئد باید به بانک‌های بزرگ برای همکاری با ایران اطمینان دهند، گفت: توسعه همکاری‌های بانکی و برداشتن موانع در این مسیر، بخشی از تعهدهای طرف‌ها طبق برجام و قطعنامه مرتبط با آن در شورای امنیت است.

رئیس جمهوری، همکاری‌های بانکی را یکی از پایه های روابط اقتصادی دو کشور یاد کرد و افزود: با شماری از کشورها همکاری‌های جدید بانکی را آغاز کرده ایم و مایلیم چنین همکاری را با بانک‌های اروپایی و از جمله سوئدی نیز داشته باشیم.

رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عضویت سوئد در شورای امنیت، گفت: حضور سوئد در شورای امنیت با توجه به فرهنگ و رویه معتدلی که مردم این کشور دارند می تواند در حل مسائل پیچیده بین المللی بسیار مفید باشد.

دکتر روحانی با تشریح وضع منطقه بویژه یمن و سوریه گفت: اکنون مردم این دو کشور در شرایط سختی به‌سر می برند و نیازمند کمک‌های دارویی و غذایی هستند. بمباران‌های پی در پی زیرساخت های یمن را نابود و وضع مردم این کشور را بحرانی کرده به گونه ای که در صورت نرسیدن دارو و غذا، با خطر بزرگی روبرو هستند.

رئیس جمهوری افزود: در سوریه نیز وضع به همین ترتیب است، گروه‌های تروریستی مردم این کشور را با خطر روبرو و زیر ساخت‌های این کشور را نابود کرده اند.

دکتر روحانی با اشاره به مسائل بسیار پیچیده و مهم در منطقه و تاکید بر این‌که توسعه اقتصادی یکی از مهمترین پایه‌های ثبات در منطقه و محو ریشه‌های تروریستی است، گفت: دو کشور می توانند در نحوه کمک رسانی انسان‌دوستانه به مردم آسیب دیده منطقه همکاری کنند.

نخست وزیر سوئد نیز در این دیدار با بیان این‌که در ماه‌های آینده در راس یک هیئت بزرگ اقتصادی راهی تهران می شود، گفت: سوئد به دنبال توسعه روابط با ایران در همه عرصه‌ها بویژه اقتصادی است.

استفان لوون با اشاره به روابط قوی دو کشور در حوزه های مختلف ، اظهارداشت: بی صبرانه منتظر دیدار از ایران هستم و باید با تلاش بیشتر موانع همکاری بانکی را برداریم.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت ریشه کنی تروریسم و نقش اشتغال و توسعه اقتصادی در این روند، گفت: حمله های سال‌های اخیر، زیرساخت‌های سوریه و یمن را به یک ویرانه بدل کرده و آسیب‌های زیادی به مردم این کشور وارد کرده است.

نخست وزیر سوئد تصریح کرد: همه باید دست به دست دهند تا آرامش بار دیگر به سوریه و یمن بازگردد و لازمه تحقق این هدف، پیگیری راه‌حل‌های سیاسی است.
کد خبر 269553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =