برجام نماد گفت‌وگو و همکاری به جای اختلاف در عرصه بین المللی است

رییس جمهوری در دیدار دبیرکل سازمان ملل متحد، برجام را نماد گفت‌وگو و همکاری به جای اختلاف در عرصه بین المللی دانست و تاکید کرد: وظیفه همگان بویژه دبیرخانه سازمان ملل متحد، حفظ و تقویت برجام است و این موضوع ایجاب می کند که گزارش‌های اجرایی دبیرکل از روند اجرای قطعنامه 2231 واقع بینانه، مستقل و سبب تقویت همکاری‌ها باشد.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دکتر حسن روحانی عصر چهارشنبه (31 شهریورماه) به وقت نیویورک (بامداد پنجشنبه به وقت تهران)، در دیدار بان کی مون اظهارکرد: برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) فرصت خوبی برای نشان دادن قدرت گفتگو و تقویت دیپلماسی چندجانبه بود و زمینه ایفای نقش سازمان ملل را نیز در باره مسائل اختلافی فراهم کرد. در همین چارچوب انتظار این است که در مراحل مختلف اجرای برجام، دبیرخانه همواره نقش حمایتی و تسهیل کننده داشته باشد.

رئیس جمهوری با بیان این‌که فضای پسابرجام باید فضای همکاری باشد، گفت: اگر یک طرف به همه تعهدهای خود دقیق عمل کند در حالی‌که طرف دیگر در اجرای تعهدهای خود تعلل می کند، این بزرگترین خدشه به توافق برجام و اصل گفتگو است.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به مسائل مهم منطقه خاورمیانه بویژه سوریه و یمن اشاره کرد و گفت: در یمن استمرار حمله های نظامی و ارتکاب جنایات جنگی بسیار نگران کننده است، به طور مداوم همه کنوانسیون های بین المللی در این کشور نقض می شوند. این جنگ علیه مردم یمن بدون مبنا و برخلاف همه مقررات آغاز و با بمباران زنان و کودکان ادامه یافته و عمده سازمان های بین المللی نیز بیطرف تایید می کنند که کشوری در آن‌جا مرتکب جنایات جنگی شده است.

رئیس جمهوری در موضوع سوریه با تاکید بر آمادگی ایران برای تداوم نقش سازنده اش در این کشور گفت: در روند مبارزه با تروریسم اصل مهم حفظ حاکمیت و یکپارچکی کشورها و در شرایط کنونی مسائل انسانی نیز در صدر اولویت‌هاست.

دکتر روحانی با بیان این‌که سازمان ملل باید به وظیفه و رسالت خود در قبال مردم یمن عمل کند، گفت: از سازمان ملل انتظار می رود که باوجود برخی فشارها، از اصول اولیه حقوق بشر در یمن کوتاه نیاید و به وظیفه اش عمل کند. سازمان ملل و دبیر کل باید مسئولیت مهم خود را در این مقطع تاریخی ایفا کنند.

رئیس جمهوری در این دیدار با اشاره به تمجید دبیر کل از ریاست چهار ساله ایران بر جنبش غیر متعهدها، با بیان این‌که ما طی دوره ریاست خود تلاش کردیم که جنبش در مسیر رسیدن به اهدافش فعال تر باشد، ابراز امیدواری کرد که این جنبش به عنوان جمعی تاثیرگذار در عرصه بین الملل بتواند براساس اهداف و اساسنامه عمل کرده و موفق باشد.

دبیر کل سازمان ملل نیز در ابتدای این دیدار با اشاره به دوره ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد گفت که کار فوق العاده و درخشان شما را در دوره ریاست جنبش غیرمتعهدها تحسین می کنم.

مون در ادامه به موضوع برجام اشاره و تصریح کرد: همه طرف‌ها باید از همه قوا برای پایبندی اعضا بر تعهدهای استفاده کنند.

وی در ادامه به مسائل سوریه و یمن پرداخت و با تاکید بر ضرورت یافتن یک راه حل با دوام برای بحران‌های سوریه و یمن، خواستار حمایت‌های بیشتر و نقش آفرینی ایران برای حل این بحران‌ها شد.

کد خبر 269558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =