روند اجرای برجام در حوزه هسته ای و تحریم‌ها بررسی شد

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با اشاره به برگزاری جلسه معاونان به عنوان نشست مقدماتی جلسه وزیران امور خارجه ایران و 1+5 گفت: در این جلسه نحوه اجرای برجام در فاصله جلسه گذشته کمیسیون مشترک تاکنون در حوزه هسته ای و تحریم‌ها بحث و برسی شد.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، سید عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه و رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با اشاره به برگزاری پنجمین کمیسیون مشترک ایران و 1+5 در سطح معاونان وزرای خارجه در روز چهارشنبه (31 شهریورماه) در نیویورک گفت: این کمیسیون به عنوان جلسه مقدماتی کمیسیون مشترک در سطح وزرای امور خارجه است که فردا برای اولین بار پس از اجرای برجام برگزار می شود.

وی در تشریح مسائل مطرح شده در این نشست گفت: در این جلسه نحوه اجرای برجام در فاصله جلسه گذشته کمیسیون مشترک تاکنون در حوزه هسته ای و تحریم‌ها  بحث و بررسی شده است.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام از بررسی وضع روزآمد کردن راکتور آب سنگین اراک، فروش آب سنگین، عملکرد گروه کاری مربوط به تولید سوخت هسته ای در ایران، وضع همکاری با روسیه در فردو و... به عنوان مهمترین موارد مطرح شده در حوزه هسته ای نام برد.

عراقچی ادامه داد: در بحث تحریم‌ها موضوع همکاری‌های بانکی و تعلل اروپا و آمریکا در حل مشکلات بانک‌ها و موسسه‌های مالی از طریق تسهیل مراودات مالی و ارائه تضمین های لازم، اصلی ترین موضوع بحث در کمیسیون مشترک بود.

وی با بیان این‌که در این جلسه همچنین موضوع تاخیر دولت آمریکا در صدور مجوزهای فروش هواپیما به ایران توسط ایرباس و بوئینگ مطرح شد، تصریح کرد: هیئت آمریکایی توضیح داد که ظرف دیروز و امروز بخشی از مجوزهای مورد نیاز را صادر کرده و طی هفته های آینده بقیه مجوزها نیز صادر خواهد شد.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت خارجه خاطر نشان کرد: جمع بندی مباحث مربوطه روز پنجشنبه (یکم مهرماه) به وزیران امور خارجه ایران و کشورهای عضو گروه1+5 ارائه خواهد شد.

عراقچی با بیان این‌که کمیسیون مشترک ایران و 1+5 در سطح وزرای خارجه به درخواست ایران برای نخستین بار پس از اجرای برجام تشکیل جلسه می دهد، اظهار کرد: این جلسه ساعت یک بعدازظهر پنجشنبه به وقت نیویورک در محل سازمان ملل متحد برگزار می شود.
کد خبر 269559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =