مسیر سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در پسابرجام هموار شده است

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به دستاوردهای برجام در بخش‌های مختلف کشور بویژه دریانوردی گفت: پس از برجام، مسیر سرمایه گذاری بسیاری از شرکت‌های خارجی هموار شده است.

به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی روز چهارشنبه (31 شهریورماه) در دیدار اعضای هیئت عامل مدیران دریایی، سازمان بنادر و دریانوردی به مناسبت هفته ملی دریانوردی با اشاره به بیمه کشتی ها و تعامل و تردد کشتی ها به بنادر مختلف دنیا به عنوان دیگر دستاوردهای برجام افزود: می توانیم از ارتباط و تعامل با آنها برای رشد و پیشرفت کشور بویژه در صنعت دریانوردی بهره ببریم. 

هاشمی رفسنجانی با تأکید بر اهمیت و جایگاه صنعت دریانوردی در رشد و توسعه کشور، ادامه داد: پیش از انقلاب و تا اوایل آن حضور بسیار ضعیف و کمرنگی در دریا و صنایع دریایی و دریانوردی داشتیم و به گفته فرمانده نیروی دریایی آن زمان تا زانو بیشتر نمی توانستیم وارد دریا شویم و بیشتر کارکنان صنعت دریایی، افراد خارجی بودند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: اما خوشبختانه امروز به برکت انقلاب اسلامی و تلاش مردم، به دستاوردها و جایگاه بسیار خوبی در حوزه بنادر و دریانوردی دست پیدا کرده ایم که البته این روند باید ادامه یابد.

وی با بیان این‌که پس از جنگ تحمیلی، آموزش و توسعه نیروی انسانی در بخش دریانوری را در اولویت قرار دادیم، بیان کرد: در خارک، دانشگاه آزاد اسلامی تأسیس کردیم که با تربیت نیروهای متخصص و کاردان در حوزه دریایی، با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و تا حدود زیادی توانست نیاز کشور به نیروی انسانی متخصص در این زمینه را برطرف کند.

هاشمی رفسنجانی، خطاب به مدیران سازمان بنادر و دریانوردی، گفت: یکی از ضعف هایی که در این سازمان به خوبی احساس می شود، ضعف اطلاع رسانی است که باید اقدامی در این زمینه صورت بگیرد، چرا که شما در این سازمان فعالیت های خوب و ارزنده ای، به ویژه در دولت یازدهم و پس از برجام داشتید که متأسفانه مردم کمترین اطلاعی از آنها ندارند. 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: یکی از ضرورت ها و نیازهای توسعه کشور، برخورداری از همه ظرفیت های دریایی کشور است که لازمه این امر تعامل بین المللی قوی با دنیاست که خوشبختانه پس از برجام زمینه آن تا حدود زیادی فراهم شده است.

هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: امیدوارم در همه بخشهای کشور شاهد رشد و پیشرفت باشیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این دیدار همچنین با تبریک و گرامیداشت هفته دفاع مقدس، عنوان کرد: دوران جنگ تحمیلی در تاریخ کشور بی نظیر است، زیرا در شرایطی که انقلاب اسلامی نوپا و ارتش در حال تصفیه و در مرکز کشور هم اختلافات سیاسی وجود داشت، جنگ افروزی مثل صدام با برخورداری از حمایت های همه جانبه و کمک های مادی شرق، غرب و ارتجاع منطقه آغازگر جنگی خونین و تحمیلی علیه جمهوری اسلامی ایران شد که سرانجام با روحیه شهادت طلبی و ایثارگری رزمندگان اسلام و ملت ایران شکست خورد.

هاشمی رفسنجانی، به سرانجام تلخ و عبرت آموز صدام و منافقین پس از جنگ تحمیلی اشاره و تصریح کرد: ایرانی ها کمتر از عراقی ها تلفات دادند و زودتر از آنها خرابی ها را جبران و سازندگی را شروع کردند. حزب بعث که جنگ افروز بود، منهدم شد، منافقین به دریوزگی افتادند و صدام در سازمان ملل متجاوز واقعی شناخته و محکوم به پرداخت خسارت شد.

وی افزود: اگر امروز ایران از عراق و بسیاری از کشورهای دنیا پیشرفته تر، آبادتر و امن تر است، نتیجه مقاومت، ایستادگی رزمندگان دلاور هشت سال دفاع مقدس، صبر ایثارگران و خانواده های معزز آنان و حمایت های مردم است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با تبریک عید غدیر خم و هشدار نسبت به فتنه انگیزی دشمنان در زمینه اختلاف بین شیعه و سنی، خاطر نشان کرد: متأسفانه دشمنان اسلام به فعالیت های خود با هدف منزوی کردن اسلام اعم از شیعه و سنی، سرعت بخشیده اند که ما باید هوشیارانه مراقب باشیم تا وحدت جهان اسلام، به خصوص شیعه و سنی را حفظ کنیم. 

هاشمی رفسنجانی افزود: ایران با هیچ کشوری جز رژیم اشغالگر قدس که سرزمین های فلسطین را در اشغال خود دارد و هر روز مرتکب جنایات بی شمار می شود، سرناسازگاری و دشمنی نداریم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به محرومیت مردم کشور از مراسم حج امسال اشاره کرد و گفت: در قرآن چند آیه داریم که تأکید دارد بدترین عذاب ها نصیب کسانی خواهد شد که مانع رسیدن مردم به خانه خدا می شوند و آنها باید در پیشگاه خداوند پاسخگو باشند.

در آغاز این دیدار نیز محمد سعید نژاد، معاون وزیر و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به ارائه گزارشی از این سازمان پرداخت و گفت: تغییر و تحولاتی بعد از برجام در صنعت دریایی داشته ایم که شامل حذف کلیه ممنوعیت های حاکم بر ناوگان ایرانی، لغو ممنوعیت ورود کشتی ها به بنادر ایرانی، لغو ممنوعیت صدور گواهی های بین المللی مؤسسه‌های رده بندی و لغو ممنوعیت بیمه نامه هاست.

وی همچنین از خصوصی سازی و افزایش میزان سرمایه گذاری در بنادر ایران توسط بخش خصوصی داخلی و خارجی، توسعه سیاست دریا محور و ارتقاء بنادر ایران به منطقه آزاد به عنوان سیاست های سازمان بنادر و دریانوردی نام برد.

همچنین علی اکبر صفایی، مدیر عامل شرکت ملی نفتکش ایران، با بیان اینکه فضای تجاری حاکم بر حوزه دریایی، کاملاً رقابتی است، گفت: بیش از هزار شرکت فعال خصوصی در حوزه ی دریایی داریم.

مسعود پلمه، رئیس انجمن کشتیرانی نیز گفت: انجمن کشتیرانی با 65 سال سابقه منشاء خدمات خوبی در کشور بوده است به طوری که 99 درصد خدمات حمل و نقل دریایی را برعهده دارد.
کد خبر 269565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =