عربستان پیشنهاد مشروط برای کاهش تولید نفت ارائه داد

ریاض پیشنهاد کاهش تولید نفت را به شرط تثبیت سطح تولید ایران، مطرح کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از دوبی و لندن، به نقل از چهار منبع آگاه از مذاکرات نفتی، عربستان سعودی در پیشنهاد آشتی جویانه مهمی در آستانه مذاکرات هفته آتی الجزایر، اعلام آمادگی کرده است که در صورت موافقت تهران با محدود کردن سطح تولید خود در سال جاری، تولید نفت خود را کاهش دهد.

این منابع به شرط ناشناس ماندن به رویترز گفتند که تهران هنوز این پیشنهاد را که در ماه جاری (سپتامبر) مطرح شده، پذیرش یا رد نکرده است.

به گفته این منابع، ریاض آماده کاهش تولید نفت خود به سطوح اوایل سال جاری (2016)، در مقابل موافقت ایران با تثبیت تولید خود در سطح کنونی یعنی سه میلیون و 600 هزار بشکه در روز است.

یکی از این منابع افزود: سعودی ها می گویند آماده کاهش تولید نفت هستند، اما ایران باید با تثبیت سطح تولید خود موافقت کند.

سه منبع آگاه دیگر نیز تائید کردند این پیشنهاد به تهران ارایه شده است.

یک منبع آشنا با دیدگاه های ایران، با خودداری از اظهارنظر در باره جزئیات این پیشنهاد، احتمال معامله در این زمینه را در هفته آتی رد نکرد و گفت: بگذارید آنها رو در رو گفت و گو کنند.

هنوز منابع رسمی عربستان سعودی یا ایران، در این باره اظهارنظری نکرده اند.

با توجه به اینکه تولید نفت عربستان به طور معمول در زمستان کاهش و در ماه های داغ تابستانی، افزایش می یابد، ممکن است تهران این پیشنهاد ریاض را به عنوان تلاشی ظاهری برای نشان دادن کاهش تولید، رد کند.

با اینکه ایران متعهد شده است که تولید نفت خود را به چهار میلیون بشکه در روز برساند، اما تولید این کشور در سه ماه گذشته در حدود سه میلیون و 600 هزار بشکه در روز ثابت باقی مانده که نشانگر این موضوع است که ممکن است دستیابی به این هدف، بدون سرمایه گذاری های بیشتر در این صنعت، دشوار باشد.

منبع نخست نگفته است که ریاض آمادگی کاهش تولید خود را تا چه سطحی، در صورت موافقت ایران با تثبیت سطح تولید دارد.

تولید روزانه ریاض از ماه ژوئن به علت تقاضای تابستانی نفت، افزایش شدیدی یافت و به میزان بی سابقه 10 میلیون و 670 هزار بشکه در ژوئیه و در ماه گذشته (اوت) نیز با اندکی کاهش به 10 میلیون و 630 هزار بشکه رسید.

میانگین تولید نفت عربستان سعودی از ماه ژانویه تا مه نیز حدود 10 میلیون و 200 هزار بشکه در روز بوده است.

سعودی ها پیشتربا هرگونه گفت و گو در باره کاهش سطح تولید خود مخالفت کرده بودند.

همچنین به گفته منابع آگاه، مقام های سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) از عربستان سعودی و ایران در هفته جاری در دبیرخانه این نهاد نفتی در وین پایتخت اتریش دیدار کردند.

به گفته این منابع، در این نشست پیشنهاد اخیر عربستان مطرح نشد، اما هیچ پیشرفتی به دست نیامد.

دو منبع آگاه دیگر نیز پیش بینی کردند که امارات متحده عربی، قطر و کویت، متحدان عربستان سعودی در سازمان اوپک از حوزه خلیج فارس، در هرگونه کاهش تولید مشارکت و همکاری کنند. هر چند که به گفته این منابع، عربستان سعودی به عنوان بزرگ ترین تولید کننده اوپک، بار بیشترین میزان کاهش را بر دوش خواهد داشت.

این پیشنهاد می تواند به عنوان تغییری در موضع ریاض ارزیابی شود که هماهنگ کننده سیاست کنونی اوپک در سال 2014 بود.

قرار است اعضا اوپک در حاشیه مجمع بین المللی انرژی متشکل از تولید کنندگان و مصرف کنندگان عمده نفت، از 26 تا 28 سپتامبر (پنجم تا هفتم مهر ماه) در الجزایر ملاقات کنند.

کد خبر 269594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =