مکان‌‌یابی بهینه چاه‌های نفت انجام شد

مکان‌یابی بهینه چاه‌های نفت بر اساس اطلاعات مدل‌سازی مخزن و بر پایه خطوط جریان در قالب پروژه‌ای پژوهشی انجام شد.

به گزارش شانا، یکی از موضوعات کلیدی که در مدیریت مخازن مطرح می‌شود مکان‌یابی بهینه یک یا چند چاه در یک بازه زمانی مشخص به‌منظور حداکثر کردن میزان تولید و سود حاصل از برداشت با در نظر گرفتن محدودیت‌های فیزیکی و اقتصادی است. 

مدل‌سازی و شبیه‌سازی مخزن از گام‌‎های مهم مکان‌یابی محسوب می‌شوند. هر اندازه مدل مخزن به مدل واقعی نزدیک‌تر باشد، مکان‌یابی بهینه چاه‌های مخزن، دقت بالاتری خواهد داشت. اما در تعداد زیادی از روش‌های پیشنهادی، مدل‌سازی مخزن در محورهای مختصات دکارتی، به مدل پیچیده‌تری منجر می‌شود. 

در مقاله «به کارگیری اطلاعات مدل‌سازی مخزن بر پایه خطوط جریان به منظور مکان‌یابی بهینه چاه‌های نفت» با هدف استفاده از طبیعت حاکم بر حرکت سیال در مخزن، با استفاده از الگوریتم ژنتیک به عنوان یکی از پرکاربردترین روش‌ها در حل مسائل بهینه‌سازی مکان چاه‌های نفت، مدل ساده‌تری برای مکان‌یابی بهینه چاه‌ها ارائه شده است.

بر اساس گزارش پژوهشی ارائه شده، در روش استفاده از الگوریتم ژنتیک به دلیل جستجوی تصادفی، تابع هدف باید به دفعات ارزیابی شود که این مسئله در مکان‌یابی چاه‌ها به معنای تعداد دفعات بالای شبیه‌سازی و افزایش بار محاسباتی مسئله مکان‌یابی است.

نتایج بررسی نشان می‌دهند بهره‌گیری از روش یادشده به کاهش تعداد شبیه‌سازی‌ها و افزایش سرعت همگرایی منجر خواهد شد. 
کد خبر 269836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =