تولید نفت میدان آذر امسال به ۳۰ هزار بشکه در روز می‎رسد

مجری طرح توسعه میدان نفتی آذر از تحقق تولید روزانه ۳۰ هزار بشکه‎ای نفت از این میدان تا پایان امسال خبرداد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، کیوان یار احمدی از پیشرفت فیزیکی ۷۸ درصدی طرح توسعه میدان نفتی آذر خبر داد و گفت: تا پایان امسال روزانه ۳۰ هزار بشکه نفت از این میدان تولید می‎شود.

وی با یادآوری این‎که بیشتر از ۱۰ سال از اجرای طرح توسعه‌ بلوک اناران می‎گذرد، افزود: این پروژه در قالب یک بیع متقابل اکتشافی به شرکت (نورث هیدرو) نروژ واگذار و این شرکت از طرف شرکت ملی نفت ایران این مسئولیت را بر عهده گرفت و در میدان آذر اقدام به حفر دو حلقه چاه کرد که چاه شماره یک به‌ دلیل مشکلات مکانیکی، پیش از این‌که به عمق نهایی برسد، متوقف شد.

با این حال چاه آذر ۲ با موفقیت حفاری و به عمق نهایی رسید. نتایج لرزه نگاری دو بعدی و آزمایش چاه منجر به تهیه گزارش اقتصادی بودن تولید از این میدان در سال های 86-85 شد که در نهایت از سوی شرکت ملی نفت ایران نیز تایید شد.

مجری طرح توسعه میدان مشترک آذر با بیان این‎که مذاکرات با شرکت نورث هیدرو انجام و تقریبا تمام موارد جمع‌بندی شده است، گفت: اما آن شرکت به واسطه‌تحریم‌ها حاضر به امضای قرارداد نشد.

وی ادامه داد: متعاقبا از سال ۱۳۸۷ به موازات فعالیت‌های زیرساختی از محل منابع داخلی شرکت نفت ایران، مذاکره با سرمایه‌گذاران پیگیری شد و در سال ۱۳۸۷ شرکت ملی نفت از محل منابع داخلی اقدام به تحصیل اراضی، احداث زیرساخت‌ها و انجام مطالعات آمایشی و زیست محیطی کرد و ضمن دریافت مجوز زیست محیطی از دو استان ایلام و خوزستان، با توجه به عملیاتی بودن منطقه در دوران جنگ، پاکسازی این منطقه از مین و مهمات عمل نکرده را در دستور کار قرار داد.

یاراحمدی گفت: پس از این اقدامات، ۱۷ کیلومتر جاده‌ اصلی و ۲۲ کیلومتر جاده‌ دسترسی به موقعیت چاه‌ها احداث و نیز تسطیح و محوطه‌سازی ۱۴ موقعیت حفاری انجام و از اردیبهشت ماه ۱۳۸۸ مذاکرات برای توسعه میدان با شرکت پتروناس مالزی آغاز شد.

وی افزود: پس از امضای قرارداد محرمانگی و برگزاری جلسات فنی، این شرکت اطلاعات لازم را دریافت و مطالعات اولیه را انجام داد و در نیمه‌ دوم سال ۱۳۸۸ با مشارکت گازپروم روسیه مذاکرات به صورت جدی‌تر دنبال شد، به طوری‌که در خردادماه ۱۳۸۹ عمده موارد قراردادی با این کنسرسیوم نهایی شد.

مجری طرح توسعه میدان آذر اظهارکرد: اما این شرکت به‌ دلیل محدودیت‌های بین‌المللی، حاضر به عقد قرارداد توسعه میدان نشد. از این‌رو از اواخر سال ۱۳۸۹ از حضور پیمانکار خارجی قطع امید شد و چون حوزه مشترک بود و نمی‌توانست بلاتکلیف بماند، شرکت ملی نفت ایران تصمیم گرفت کار را از طریق پیمانکاران و سرمایه داخلی پیگیری کند.

وی با بیان این‌که قرارداد بیع متقابل بر دو اصل جذب سرمایه و انتقال فناوری استوار است و شرکت‌های محدودی در حوزه نفت و گاز دنیا صاحب این صلاحیت‌ها به‌صورت توامان هستند، تصریح کرد: از اواخر سال ۱۳۸۹ مذاکرات توسعه میدان با شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت با سرمایه‌گذاری شرکت سپهر انرژی (متعلق به بانک صادرات) آغاز شد.

۱۹ مهر ۱۳۹۰ قرارداد توسعه میدان آذر با پیمانکاران ایرانی امضا شد اما شرکت سپهر انرژی از سرمایه‌گذاری در این میدان منصرف شد و صندوق سرمایه‌گذاری بازنشستگان کارکنان صنعت نفت جایگزین آن شد به این ترتیب در ۲۸ اسفندماه سال ۱۳۹۰ قرارداد موثر شد.

ساختار زمین شناسی آذر منحصر به فرد است

مجری طرح توسعه میدان مشترک آذر تصریح کرد: در این قرارداد ۳۶ ماه برای توسعه و تولید زودهنگام به میزان ۳۰ هزار بشکه و ۵۵ ماه برای توسعه و تولید نهایی از این میدان به مقدار ۶۵ هزار بشکه در نظر گرفته شد.

میدان آذر از جمله پرچالش‌ترین و سخت‌ترین میدان‎های ایران و حتی جهان از نظر ساختار زمین‌شناسی است، از این‌رو این موضوع به‌ علاوه مشکلات تأمین سرمایه از سوی سرمایه‌گذار سبب شد کار در زمان تعیین شده عملیاتی نشود.

یاراحمدی، دشواری عملیات حفاری و ترکیب سیال میدان آذر را از سختی‌های کار در این منطقه دانست و گفت: دشواری حفاری عمدتا به ساختار زمین‌شناسی خاص و توالی لایه‌های پرفشار و کم فشار برمی‌گردد و لازم است به‌طور مستمر وزن گل حفاری را برای غلبه بر مشکلات تغییر داد.

این مسئله سبب شد تا در طراحی چاه‌ها از لوله‌های جداری و آستری که برخی سایز غیراستاندارد داشتند، استفاده شود، که این موضوع طول دوره حفاری چاه‌های این میدان را چند برابر حفاری در سایر مناطق خشکی ایران کرده است.

سیال میدان آذر به شدت خورنده است و از این رو در ساخت تاسیسات و خطوط لوله این میدان باید از آلیاژهای مقاوم در برابرخوردگی استفاده کرد که با توجه به انحصار تولید چنین کالایی که صرفا در اختیار چند شرکت محدود غربی و ژاپنی آن هم با قیمت‌های بالاست، توسعه میدان را با چالش هایی مواجه کرده است.

مجری طرح توسعه میدان مشترک آذر با اشاره به شکافت اسیدی، افزود: برای نخستین بار از شکافت اسیدی در چاه های این میدان بهره بردیم.

میدان آذر به واسطه‌ نوع سازند و خواص سنگ مخزن به صورتی‌ است که به‌طور عادی نمی‌توان پس از حفاری میزان نفت مورد نظر را از هر چاه استخراج کرد و باید در چاه‌های این میدان شکافت هیدرولیکی انجام شود، به این معنا که فشاری بالاتر از فشار شکست سنگ را اعمال کرد تا نفت از فواصل دور دست به حفره تولیدی جریان پیدا کند و میزان بهره‌دهی از هر چاه افزایش یابد که عملیات شکافت اسیدی آذر در این زمینه نمونه‌ای موفق در سطح کشور است.

بهره برداری نهایی از میدان آذر تا ۲ سال دیگر

یاراحمدی تصریح کرد: در این شرایط پای پیمانکار داخلی به پروژه باز شد و با وجود این که که پیمانکار داخلی به اندازه پیمانکار صاحب صلاحیت خارجی در حوزه‌ توسعه بالادستی نفت تجربه ندارد، اما انتظار می‌رود تا پیش از پایان سال تولید زودهنگام میدان به نتیجه برسد و امیدواریم در دو سال آینده شاهد توسعه و بهره‌برداری نهایی از میدان آذر باشیم.

وی ادامه داد: شرایط کنونی میدان آذر شبیه شرایط جنگ تحمیلی است، به این مفهوم که در آن قسمت مرز کنسرسیومی بین‌المللی متشکل از شرکت‌های گازپروم نفت روسیه، پتروناس مالزی، شرکت گاز کره و شرکت نفت ترکیه‌ با همکاری شرکت‌های سرویس‌دهنده‌ آمریکایی مشغول کار هستند و برداشت از آن را آغاز کرده‌اند.

مجری طرح توسعه میدان آذر تصریح کرد: هر چند به ظاهر در اجرای پروژه عقب هستیم، اما در شرایط تحریم ظالمانه که حتی در تامین کالاهایی که نمی‌توان آن‌ها را استراتژیک هم نامید با محدودیت مواجه هستیم، با این حال ثابت شد در این شرایط می‌توانیم و روی پای خود بیاستیم.

یاراحمدی با بیان این که کل پروژه حدود ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی و بخش تولید زودهنگام پروژه ۷۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، ادامه داد: این پیشرفت در بخش زودهنگام طی چند ماه آینده به ۱۰۰ درصد خواهد رسید و وارد مدار تولید خواهیم شد.

مجری طرح توسعه میدان مشترک آذر ادامه داد: برآورد حجم نفت در جای اولیه میدان آذر  5.2 میلیارد بشکه است و نفت تولیدی زودهنگام این میدان به دهلران و نفت تولیدی مرحله نهایی به چشمه خوش ارسال خواهد شد.

اشتغال ۴۰ درصدی نیروهای بومی در توسعه میدان آذر 

یاراحمدی درباره‌ وضع نیروهای شاغل در این پروژه گفت: هم‌اکنون از ۳۹۰۰ نیروی انسانی فعال در آذر ۱۷۰۰ نفر یعنی بیش از ۴۰ درصد بومی هستند و اگر نیروهای باتجربه در این عرصه در استان بیشتر بود، قطعا این درصد قابلیت افزایش داشت.

وی با بیان این‌که باید با ظرافت به این موضوع نگاه کرد به دلیل این که سرعت و کیفیت کار را نیز باید در نظر داشت و این موضوع مستلزم نیروی فنی و با تجربه است، تصریح کرد: شرکت نفت معتقد است زکات این پروژه‌ها تربیت نیروی بومی کارآزموده است که در این عرصه با در نظر گرفتن شرایط همه جانبه کارنامه‌ای قابل دفاع داریم.

مجری طرح توسعه میدان مشترک آذر درباره‌ بهره‌مندی شرکت‌های خدماتی استان از این پروژه گفت: هدف ما استفاده‌ حداکثری از شرکت‌های بومی بوده و این موضوع برای پیمانکار بیع متقابل و پیمانکاران فرعی مربوطه هم تشریح شده است.

وی ادامه داد: هرچند برای انجام پروژه‌های بزرگ این چنینی باید از شرکت‌های مجرب و توانمند رتبه یک استفاده کرد اما حداکثر تلاش شده است تا استفاده‌ از توان و ظرفیت‌های جامعه پیمانکاری موجود در استان نیز محقق شود.

تعریف ۴۰ بسته کاری در توسعه آذر

یاراحمدی با بیان این‌که در این پروژه بیش از ۴۰ بسته‌ کاری کوچک و بزرگ تعریف و واگذار شده است، تصریح کرد: سه پیمانکار حفاری، هشت دستگاه حفاری را در میدان آذر مستقر کرده‌اند که شرکت ملی حفاری ایران و گلوبال پتروتک کیش از جمله آن‌هاست. ضمن این که مشاوران قوی و رتبه ۱ در حوزه مطالعات بالادستی نیز در این مجموعه فعالیت می‌کنند که رهاورد آن کم شدن طول دوره حفاری و به تبع آن کاهش هزینه‌های حفاری است.

وی تصریح کرد: با استفاده از تسهیلات صندوق توسعه‌ی ملی، هم‌اکنون این پروژه مشکل مالی ندارد.

یاراحمدی درباره‌ ملاحظات زیست‌محیطی این پروژه گفت: ملاحظات زیست محیطی در قالب دو مطالعه EIA و EBS انجام شده است که با توجه به الزام‌آور بودن مفاد مجوزهای زیست محیطی صادر شده، این پروژه به‌صورت ماهانه و مستمر تحت پایش است و به نوعی زیر ذره‌بین قرار دارد.

کد خبر 269853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =