رایزنی‌های زنگنه در الجزایر برای تهران پیامدهای مثبتی خواهد داشت

دبیر کمیسیون انرژی با بیان این که موضع ایران از منظر دیپلماسی انرژی، در پی برنامه ریزی‌ها و تلاش‌های تهران برای احیای سهم خود در بازارهای جهانی نفت خام نتیجه بخش بوده است، گفت: پیامدهای مثبت رایزنی‌های وزیر نفت در الجزایر را در آینده نزدیک مشاهده خواهیم کرد.

عبدالحمید خدری درباره گردهمایی روز چهارشنبه (هفتم مهرماه) اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در حاشیه نشست مجمع بین المللی انرژی (آی یی اف) در الجزایر به خبرنگار شانا گفت:  همان طور که وزیر نفت پیش از عزیمت به الجزایر در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) عنوان کرد، نشست اعضای اوپک  در آخرین روز نشست آی یی اف کارکردی مشورتی دارد. 

وی افزود: با توجه به اثر بخش بودن برنامه ریزی‌‌ها و تلاش‌های ایران برای احیای سهم از دست رفته خود در بازارهای جهانی نفت خام، موضع تهران از منظر دیپلماسی انرژی تقویت شده است، به طوری که بیشتر اعضای اوپک این شرایط را پذیرفته اند.

دبیر کمیسیون انرژی تصریح کرد: شمار زیادی از کشورهای تولید کننده و مصرف کننده، شرکت‌های بزرگ نفت و گاز جهان و سازمان‌های بین المللی فعال در حوزه انرژی در نشست مجمع بین المللی انرژی شرکت می کنند که در این قالب نمایندگانی از کشورهای بزرگ مصرف کننده مانند چین، ژاپن، کره جنوبی، هند، آلمان و فرانسه در نشست الجزایر حضور خواهند داشت.

این نماینده مجلس دهم افزود: ایران در اوپک طی سه سال گذشته حضوری فعال و اثربخش داشته است به طوری که محمد سانوسی بارکیندو، دبیر کل اوپک در سفر خود به تهران بر این موضوع تاکید داشت؛ از این رو، جایگاه تهران و سیاست‌های نفتی زنگنه برای نمایندگان حاضر در نشست شناخته شده است.

خدری درباره رایزنی شرکت های خارجی با هیئت ایرانی نیز گفت: وزیر نفت پیشتر شرایط سرمایه گذاری در ایران را مطرح کرده است، سرمایه گذاران باید توجه کنند شرط حضور شرکت‌های خارجی در پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران لحاظ کردن شرایط ایران است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی گفت: انتقال فناوری، تولید و سرمایه گذاری مشترک از جمله شرایط اعلامی ایران است.

این نماینده مجلس افزود: پیامدهای مثبت رایزنی‌های وزیر نفت در الجزایر را در آینده نزدیک مشاهده خواهیم کرد، مقوله با اهمیت در حوزه انرژی، دیپلماسی است که خوشبختانه وزیر نفت به خوبی از آن بهره می گیرد.

از این رو، هیئت ایرانی در الجزایر ساعت‌ها و روزهای پرکاری خواهند داشت زیرا نمایندگان شرکت‌ها و کشورهای حاضر در نشست، مشتاق هستند برنامه های ایران را در بخش سرمایه گذاری و مباحث نفت در پسابرجام ملاحظه کنند.

  • پانزدهمین نشست مجمع بین المللی انرژی از فردا (سه شنبه، ششم مهرماه) و به مدت دو روز (ششم تا هفتم مهرماه) در الجزایر برگزار می شود، همچنین قرار است اعضای اوپک در حاشیه این نشست، یک جلسه مشورتی داشته باشند.

کد خبر 269856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =