توافق احتمالی فریز نفتی پایدار نخواهد بود

تحلیلگران آمریکایی اعلام کردند که حتی در صورت توافق فریز نفتی، این تصمیم به علت شرایط استثنائی برخی تولیدکنندگان و نبود اجبار، پایدار نخواهد بود.

به گزارش پایگاه اینترنتی ریگزون، با توجه به بالا گرفتن اظهارنظرهای ضد و نقیض کشورهای عضو و غیر عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) درباره اجلاس مشورتی الجزایر، تحلیلگران در حال بررسی نتیجه احتمالی این نشست هستند.

تحلیلگران شرکت آمریکایی خدمات مالی، «مورگان استنلی» پیش بینی کردند که نشست کنونی اوپک بدون دستیابی به توافق قطعی بر سر فریز نفتی به پایان برسد.

این تحلیلگران گفتند: در صورت توافق بر سر تثبیت قیمت نفت، این تصمیم پایدار نخواهد بود؛ زیرا شرایط استثنائی برخی تولیدکنندگان و نبود اجبار برای اجرای این توافق، از جمله عواملی است که تصمیم فریز نفتی را غیر عملی می‌کند.

در روزهای اخیر اعضای اوپک و غیر اوپک دیدگاههای ضد و نقیضی درباره برنامه فریز نفتی مطرح کرده‌اند. وزیر انرژی روسیه از یک سو گفته است که تولیدکنندگان نفت برای تثبیت قیمت این کالا توافق خواهند کرد و از سوی دیگر می‌گوید کاهش ساختگی تولید ضرورتی ندارد. همچنین عربستان نیز اعلام کرده است که تنها در صورت موافقت ایران با فریز نفتی، تولید خود را کاهش خواهد داد.

از همه مهم‌تر آنکه دبیر کل اوپک گفته است نشست جاری این سازمان جنبه تصمیم گیری ندارد، بلکه مشورتی است.

تحلیلگران یک موسسه تحقیقات انرژی دیگر در آمریکا نیز پژوهش‌هایی درباره احتمال توافق نشست مشورتی الجزایر انجام دادند و نتیجه این اجلاس را نامعلوم خواندند.

این تحلیلگران گفتند: اجلاس کنونی ممکن است به کاهش سطح تولید نفت عربستان و دیگر اعضای اوپک بیانجامد، یا اینکه تصمیم گیری درباره فریز نفتی به نشست آینده این سازمان در 30 نوامبر موکول شود.

کد خبر 269883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =