پیمانکاران عمومی ایرانی در پروژه‌های پایین دست نفت نقش آفرینی می کنند

وزارت نفت همسو با سیاست های اقتصاد مقاومتی، در صدد شناسایی شرکت های پیمانکار عمومی ایرانی برای حضور موثر در پروژه های پایین دست صنعت نفت است.

محمدرضا مقدم، معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت در گفتگو با خبرنگار شانا، با اعلام این خبر افزود: به این منظور، طرح «تدوین نظام فنی و اجرایی و مدل شناسایی، ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت های پیمانکار عمومی/ طرح و ساخت (DBC/GC) ایرانی در حوزه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی» با تمرکز بر ریسک پذیری، انتقال فناوری و ارتقا توان داخل و با رویکرد اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در دستور کار این معاونت قرار دارد.

وی گفت: پیش از این در سال 93 بسته پیشنهادی برای تقویت شرکت های پیمانکار عمومی (GC) تدوین شده بود و پارسال نیز یک مدل برای ارزیابی و تشخیص صلاحیت این شرکت‌ها در حوزه پایین دست صنعت نفت طراحی شد؛ هم اکنون این مدل در مرحله بازبینی و اخذ نظرات متخصصان و صاحبنظران وزارت نفت، بخش خصوصی و انجمن‌ها قرار دارد.

بر پایه این گزارش، مدل ارائه شده مشتمل بر سه بخش است که بخش اول به نظام فنی و اجرایی قراردادهای پیمانکاری عمومی (GC) می پردازد و شامل تعریف، ساختار و محدوده کاری است. بخش دوم، مدل ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت های ایرانی پیمانکار عمومی (GC) است و بخش سوم نیز پرسشنامه های ارزیابی را دربر دارد.

مشخصات و الزامات مدل تشخیص صلاحیت پیمانکاران عمومی

مقدم درباره مشخصات و الزامات این مدل گفت: در این مدل به دلیل وجود رویکردهای بین المللی در تامین مالی قراردادها، بر موضوع خطرپذیری (Risk & Reward) تمرکز شده است.

وی افزود: به عبارت دیگر، امکان مشارکت و سرمایه گذاری شرکت های پیمانکار عمومی برای اجرای طرح به صورت کلید در دست (از امکانسنجی تا بهره برداری) به عنوان یک مزیت در مدل پیش بینی شده است.

معاون وزیر نفت بر انتقال و توسعه تکنولوژی به عنوان 2 مولفه و مطالبه مهم که همسو با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در این مدل لحاظ شده است، تاکید کرد و گفت: ارتقا سطح تولیدات داخلی (Local Content) و هماهنگی هر چه بیشتر بین بخش مهندسی شرکت های پیمانکار عمومی و سازندگان داخلی نیز در این مدل مدنظر قرار دارد.

مقدم با بیان این که در این مدل تعهدات شفاف سازی شده اند، ادامه داد: شفاف سازی و همسنگ سازی حداکثری تعهدات متقابل کارفرما و پیمانکار در مراحل مختلف اجرای پروژه از مهندسی مفهومی و تفصیلی گرفته تا خرید و اجرا و راه اندازی و تحویل، در این مدل مورد توجه واقع شده است.

به گفته وی، این مدل بر توانمندی در طراحی مفهومی و طراحی پایه و بطور کلی طراحی صیانتی و سازگار با موارد اشاره شده تاکید ویژه دارد.

مقدم از توسعه پایدار، مسئولیت های اجتماعی و تمرکز بر ایمنی، بهداشت حرفه ای و محیط زیست به ویژه در محل اجرای پروژه، به عنوان عوامل امتیازآور پیمانکار عمومی نام برد و افزود: شفافیت مالی معیاری مهم در انتخاب مشاور پروژه خواهد بود.

GC یا DBC؟

معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت در ادامه عنوان کرد: با بررسی های مشاور طرح، مذاکرات صورت گرفته در شورای پایین دست و مراجعه به متون و تیپ قراردادهای بین المللی، این نتیجه حاصل شده که عنوان پیمانکاران طرح و ساخت (Design-Build Contracts) از این حیث که در مقایسه با پیمانکاران عمومی (General Contracts)، مفهوم فاز مهندسی را نیز در بر می گیرد، عنوان مناسب تری است.

مقدم خاطرنشان کرد: محدوده کاری پیمانکاران مدنظر در مدل یاد شده برای فعالیت در پروژه های پایین دست، می تواند از مرحله مطالعات امکانسنجی و طراحی تا بهره برداری و تولید باشد.

این مقام مسئول با بیان این که این مدل هم اکنون مدل در مرحله بازبینی و اخذ نظرات است، ابراز امیدواری کرد که این پروسه در ماه های آتی تکمیل و اسامی شرکت های ایرانی صاحب صلاحیت برای فعالیت در قالب پیمانکاران طرح و ساخت (DBC) دی ماه امسال نهایی و اعلام شود.

بر پایه این گزارش، وزارت نفت پس از اجرای طرح «تدوین مدل ارزیابی و احراز صلاحیت شرکت های اکتشاف و تولید (E&P) در حوزه بالادست» که منجر به تهیه مدل، ارزیابی و انتخاب هشت شرکت صاحب صلاحیت شد، در صدد شناسایی و ارزیابی پیمانکاران عمومی ایرانی برآمده است.

فرایند شناسایی، ارزیابی و تعیین صلاحیت شرکت‌های ایرانی پیمانکار عمومی در معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت دنبال می شود و با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته برای دریافت نقطه نظرات کارگروه مشورتی، انجمن‌های تخصصی مربوطه و صاحبنظران، پیش بینی می شود فراخوان شناسایی و ارزیابی شرکت های ایرانی متقاضی فعالیت در حوزه پیمانکاران عمومی اواخر آبان ماه امسال برگزار شود.

کد خبر 269887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =