امکان تامین فاینانس برای بخش دریایی کشور فراهم شد

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران گفت: با اجرایی شدن برجام، امکان تامین فاینانس برای بخش دریایی کشور فراهم شده است.

به گزارش شانا، علی اکبر صفایی امروز (سه شنبه، ششم مهر ماه) در بیست و چهارمین همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی با بیان این مطلب گفت: در این ارتباط شرکت ملی نفتکش ایران آماده است به متقاضیان فاینانس کمک کند و تجربیات خود را در اختیار آنها قرار دهد.

وی با اشاره به اجاره تعدادی از کشتی‎های این شرکت از سوی شرکتهای خارجی افزود: ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران به موفقیت و دستاوردهای خوبی دست پیدا کرده و علاوه بر حمل محصولات نفتی کشور موفق شده است به بازارهای بین‌المللی نیز خدمات ارائه کند.

صفایی به وضع حمل و نقل دریایی در بازارهای بین‌المللی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر وضع بازار حمل و نقل دریایی به لحاظ نرخ مطلوب نیست با این وجود پیش‌بینی می‎شود تحولات مثبتی در این حوزه به خصوص در بخش حمل و نقل دریایی مواد نفتی رخ دهد و نرخ‌ها افزایش یابد.

اجاره نفتکش غول پیکر؛ 26 هزار دلار

عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفتکش ایران به نرخ اجاره کشتی‎ها پرداخت و افزود: در حال حاضر اجاره روزانه یک کشتی VLCC به قیمت ٢٦هزار دلار است، این در حالی است که هزینه روزانه یک کشتی هشت تا 12 هزار دلار در روز میرسد.

به گفته صفایی، یک کشتی با قیمت 85 میلیون دلار به طور قطع توان تامین هزینه‌های فاینانس و مالی خود را هم ندارد.

به گزارش شرکت ملی نفتکش ایران، وی با بیان این که با وجود این، شرایط برای همه کشتی‎ها صادق است و پوشش هزینه‌های کشتی برای شرکت‌های کشتیرانی دشوار است، گفت: در این شرایط حفظ و افزایش ظرفیت ناوگان کار بسیار بزرگی است.

به گفته صفایی، شرکت ملی نفتکش ایران ضمن دستیابی به عنوان بزرگترین ناوگان کشتیرانی نفتی جهان توانست با وجود بالا بودن هزینه‌ها علاوه بر حفظ ظرفیت ناوگان به سودآوری هم برسد.

تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش دریایی

وی سپس به اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و از فعالیت‌های بخش دریایی کشور به عنوان مصداق بارز اقتصاد مقاومتی در دوران تحریم و پسا برجام نام برد.

صفایی در این زمینه به اقدامات شرکت ملی نفتکش در زمینه تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی پرداخت و گفت: در راستای استفاده از توان داخل، شرکت ملی نفتکش در حال حاضر بیش از ٩٠ درصد سوخت مورد نیاز ناوگان خود را از داخل تامین می‎کند.

عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفتکش ایران به تولید رنگ و روغن‌های دریایی در کشور که با پشتیبانی شرکت‌های داخلی روند رو به توسعه را در پیش گرفته است، ادامه داد: علاوه بر تهیه اقلام مصرفی ناوگان از داخل، رنگ و روغن و مواد شیمایی ناوگان نیز از تولیدکنندگان داخلی کشور تهیه می‎شود.

وی اضافه کرد: علاوه بر این در جذب نروی انسانی نیز در سال جاری ٤٠٠ دریانورد ایرانی جذب ناوگان شرکت ملی نفتکش شدند که این تعداد تا پاران سال به ٧٠٠ نفر بالغ خواهد شد.

صفایی در پایان با اشاره به برخورداری ناوگان شرکت ملی نفتکش از بیمه، کلاس و گواهینامه‌های معتبر بین‌المللی افزود: استفاده از خدمات موسسات بیمه‌ای و رده‌بندی داخل نیز به عنوان یک سیاست ادامه پیدا خواهد کرد.

کد خبر 269906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =