۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۰
  • کد خبر: 270081
وزیر نفت به تهران بازگشت

بیژن زنگنه، وزیر نفت پس از شرکت در پانزدهمین نشست مجمع بین المللی انرژی و نشست مشورتی سازمان کشورهای صادرکنندگان نفت ( اوپک) در الجزایر، امروز ( پنجشنبه، هشتم مهرماه) به تهران بازگشت.

به گزارش خبرنگار شانا، پانزدهمین نشست مجمع بین‌المللی انرژی و نشست مشورتی سازمان کشورهای صادرکنندگان نفت (اوپک) در حاشیه این نشست، طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه ( ششم و هفتم مهرماه) در الجزایر برگزار شد و بیژن زنگنه وزیر نفت نیز در این مجمع شرکت کرد.

وزیر نفت در حاشیه پانزدهمین نشست مجمع بین‌المللی انرژی با عبدالمالک سلال، نخست وزیر الجزایر، جبار حسین العیبی، وزیر نفت عراق، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه و پاتریک پویان، مدیرعامل توتال دیدار و گفت وگو  کرد.

زنگنه، در این مجمع، افزایش تقاضا و کاهش ذخایر نفت در بازار را طی سه ماه آخر سال جاری میلادی و سه ماه نخست سال ٢۰١٧ زمینه ساز تقویت قیمت‌ها در بازار دانسته و تصریح کرده بود: ما از اعضای اوپک انتظار داریم از بازگشت ایران به بازار نفت و کسب سهمیه تولید، پس از رفع تحریم‌های بین‌المللی حمایت کنند.

 نشست مشورتی وزیران نفت و انرژی اوپک در الجزایر دیروز ( چهارشنبه، هفتم مهرماه) بیش از سه ساعت طول کشید و در نهایت اعضای اوپک تصمیم گرفتند که روزانه 700 هزار بشکه از تولید نفت خام خود بکاهند.

وزیر نفت کشورمان با ابراز خرسندی از نتیجه نشست مشورتی اوپک، این تصمیم را یک تصمیم استثنایی در اوپک دانست و گفت: « اوپک پس از ٢ سال و نیم برای مدیریت بازار به اجماع رسید.»

وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو اوپک تصمیم گرفتند به پیشنهاد دبیرخانه اوپک، تولید این سازمان را تا سقف تولید ٣٢.٥ تا ٣٣ میلیون بشکه در روز تعیین کنند که این رقم باید میان اعضای اوپک تقسیم شود.

اوپک تصمیم گرفت یک کمیته تخصصی سطح بالایی متشکل از اعضای این سازمان تشکیل شود و این کمیته پیشنهاد خود را درباره سطح تولید کشورهای عضو، برای نشست بعدی اعضای این سازمان ارائه دهد.

زنگنه گفته است: «این کمیته تخصصی سطح بالا متشکل از اعضای اوپک همچنین به رایزنی‌های خود با کشورهای غیر عضو اوپک برای ایجاد ثبات در بازار نفت ادامه می دهد.»

شانزدهمین نشست مجمع بین‌المللی انرژی سال ٢٠١٨ در هند برگزار می شود.

صد و هفتادمین نشست عادی وزیران نفت و انرژی اوپک به منظور بررسی تحولات بازارهای جهانی نفت خام ٣٠ نوامبر امسال (١٠ آذرماه) با حضور ١٤ عضو این سازمان در وین اتریش برگزار می شود.

کد خبر 270081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =