حضور وزیر انرژی روسیه در نشست نفتی شورای همکاری خلیج فارس

مسکو دعوت ریاض را برای پیوستن به مذاکرات نفتی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در باره محدود کردن سطح تولید به منظور بازگرداندن توازن و ثبات به بازار، پذیرفته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خالد الفالح، وزیر انرژی، صنعت و منابع معدنی عربستان سعودی، روز یکشنبه (دوم آبان ماه) گفت که از الکساندر نواک، همتای روس خود، برای شرکت در نشست وزیران نفت 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در ریاض دعوت کرده است.

وی افزود: نواک به عنوان نشانه آشکار تمایل واقعی مسکو برای ادامه همکاری و هماهنگی با کشورهای تولید کننده و صادر کننده نفت برای ایجاد ثبات بیشتر در بازار از این دعوت استقبال کرده است.

وزیر انرژی عربستان سعودی در نشست وزیران نفت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، تاکید کرد: روسیه یکی از بزرگ‎ترین تولید کنندگان نفت جهان و یکی از طرف های بانفوذ در ایجاد ثبات در بازار نفت است.

الفالح دعوت از وزیر انرژی روسیه را بخشی از تلاش‎ها برای همکاری کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) به منظور ایجاد ثبات در بازار نفت، عنوان کرد.

اعضای شورای همکاری خلیج فارس به استثنای بحرین و عمان، عضو اوپک هستند.

نواک روز جمعه (30 مهر ماه) گفته بود که در نشست ریاض، پیشنهادهایی مطرح خواهد کرد.

کشورهای عضو اوپک در نشست ٢٨ سپتامبر (هفتم مهر ماه) الجزیره در باره محدود کردن تولید در دامنه ٣٢ میلیون و ٥٠٠ هزار تا ٣٣ میلیون بشکه در روز توافق کردند که نخستین کاهش تولید این نهاد از سال ٢٠٠٨ به این سو محسوب می شود.

انس خالد الصالح، وزیر دارایی و سرپرست وزارت نفت کویت نیز پیش بینی کرد که قیمت های نفت در ١٥ ماه آینده میان ٥٠ تا ٦٠ دلار برای هر بشکه در نوسان باشد.

سرپرست وزارت نفت کویت نیز با اشاره به تلاش های جدی برای ایجاد توازن در قیمت ها در سطحی که به نفع تولید کنندگان و مصرف کنندگان، پیشتر گفته بود که نشست وزیران نفت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس امروز در ریاض پایتخت عربستان سعودی با حضور الکساندر نواک، وزیر نفت روسیه، برگزار می شود.

نواک روز جمعه (٣٠ مهر ماه) اعلام کرده بود که مسکو همچنان موافق محدود کردن عرضه تولید نفت خام برای بهبود قیمت‎های جهانی این کالای راهبردی است.

وی افزود: با اینکه روسیه سال آینده میلادی ٥٤٨ میلیون تن (روزانه ١١ میلیون بشکه نفت خام)، تولید خواهد کرد، اما همچنان خواستار محدود کردن عرضه نفت تولیدکنندگان با هدف بهبود قیمت‎های جهانی این ماده است.

به گفته وزیر انرژی روسیه، مسکو به عنوان تولیدکننده عمده نفت در جهان، انتظار دارد که اعضای اوپک درباره تثبیت سطح تولید نفت به تفاهم برسند.
قرار است نشست عادی اعضای اوپک ٣٠ نوامبر (١٠ آذرماه) در وین برگزار شود.

نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا نیز روز شنبه (اول آبان ماه) در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان، گفت که کشورهای تولید کننده نفت عضو و غیر عضو اوپک به دستیابی به توافق برای محدود کردن تولید، بسیار نزدیک شده‌اند.

کد خبر 271509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =