برجام به معنای احقاق حقوق ملت ایران بود

رئیس جمهوری گفت: برجام برای صادر کردن آب سنگین اراک، صادر کردن UF6 نطنز به کشورهای صنعتی جهان و برای آن بود که در دنیای امروز بتوانیم به راحتی نفت، گاز، پتروشیمی و میعانات گازی را به جهان صادر کنیم.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دکتر حسن روحانی، که به استان مرکزی سفر کرده است، امروز (یکشنبه دوم آبان ماه) در اجتماع مردم اراک، با اشاره به این که این استان، به‌عنوان استانی صنعتی و زیربنایی برای تحرک در سراسر کشور به شمار می‌رود، گفت: امروز معضل اصلی جامعه ما نبود رونق اقتصادی و مشکل خانواده‌‎های ما بیکاری نسل جوان و به‌ویژه تحصیلکردگان است، اما ملت ایران و جوانان کشور باید بدانند که برای اشتغال پایدار نسل جوان، راهی جز ایجاد رونق اقتصادی نداریم.

وی با بیان این که سال 95، سال رونق اقتصادی در کشور است، افزود: از آغاز امسال وعده من به مردم این بوده که برنامه دولت، مبتنی بر رسیدن به رشد اقتصادی 5 درصدی است و قول دادم که امسال حداقل، 7 هزار و 500 واحد صنعتی کوچک و متوسط از طریق تسهیلات بانکی فعال خواهد شد و امروز آمار خوشحال کننده این است که تا تاریخ 25 مهر 95، 12 هزار واحد تولیدی با 9 هزار میلیارد تومان تسهیلات، حرکت خود را آغاز کرده‌اند و این به معنای یک حرکت بزرگ اقتصادی در کشور است که بدون تردید این رقم تا پایان سال افزایش می‌یابد.

رئیس‌ جمهوری با تاکید بر این که همه باید در کنار هم عظمت ایران را بیش از گذشته افزایش دهیم، تصریح کرد: تلاش ما برای باز کردن زنجیر تحریم از دست و پای اقتصاد کشور و ایجاد شرایط مناسب برای رونق اقتصادی بود.

روحانی با اشاره به این که برجام به معنای احقاق حقوق ملت ایران بود، عنوان کرد: برجام برای صادر کردن آب سنگین اراک، صادر کردن UF6 نطنز به کشورهای صنعتی جهان و برای آن بود که در دنیای امروز بتوانیم به راحتی نفت، گاز، پتروشیمی و میعانات گازی را به جهان صادر کنیم.

رئیس جمهوری گفت: آیا کسی در ایران سربلند هست که از احقاق حقوق ملت ایران، آزادی تجارت با دنیا، باز شدن راه برای صادرات کشاورزی و صنعت و لغو 6 قطعنامه ظالمانه علیه ملت خوشحال نباشد؟

وی برجام را پیروزی ملت ایران، سیاست نظام جمهوری اسلامی، تدبیر مقام معظم رهبری و مقاومت 12 ساله ملت ایران در برابر تحریم‌ها، برشمرد و ادامه داد: امروز باید از فضای پس از برجام به خوبی استفاده کنیم.

روحانی افزود: همه سفرهای خارجی بعد از برجام همسو با رونق اقتصادی کشور است تا بتوانیم زمینه رونق سرمایه‌ گذاری خارجی در ایران و انتقال فناوری‌های نوین به کشور را فراهم کنیم.

رئیس‌ جمهوری با طرح این سوال که چرا باید صادرات کشورهای همسایه ما سالیانه 200 میلیارد دلار، اما صادرات ما 50 میلیارد دلار باشد، تصریح کرد: ایران امن، عظیم و با عظمت و با ملتی با استعداد و سرمایه‌ های طبیعی و انسانی فراوان، نباید در گندم، ذرت، برنج و شکر به دیگران متکی باشد، باید در مسیر خودکفایی بوده و کشاورزی‌ ما صنعتی با فناوری جدید باشد.

وی عنوان کرد: تنها در بخش صنعت، معدن و تجارت پس از برجام، یک میلیارد و 600 میلیون دلار سرمایه خارجی وارد کشور شده و قراردادهای گوناگونی منعقد و طرح‌های اقتصادی 2 برابر شده است.

روحانی گفت: 3 میلیارد و 890 میلیون دلار سرمایه خارجی برای 133 طرح جذب شده که از این رقم 58 طرح تکمیل و 75 طرح در حال تکمیل و آماده بهره‌برداری است و همه این تلاش‌ها را ملت ایران انجام داد تا فضا برای حرکت کشور فراهم شود.

رئیس جمهوری با اشاره به این که اگر در گذشته می‌خواستیم راه برویم و حرکت کنیم، زنجیرهای تحریم مانع از حرکت ما بود، افزود: امروز این زنجیرها وجود ندارد، اما باید حرکت کنیم، زیرا مانع اصلی برداشته شده و روابط بانکی ما با دنیا برقرار شده و روز به روز هم گسترده‌تر خواهد شد.

وی تاکید کرد: آن‌هایی که فکر می‌کنند با حرف‌های نادرست می‌توانند ملت ایران را مایوس کنند در خطا و اشتباه به سر می‌برند.

روحانی تصریح کرد: همه پیشرفت‌های دولت در سایه حمایت، انسجام و کمک ملت ایران بوده و برجام خودکفایی و رونق اقتصادی و رشد اقتصادی 5 درصدی که به آن خواهیم رسید، بی‌تردید متعلق به مردم بوده و ما خادمان ملت هستیم و همه زندگی ما عشق به ملت، انقلاب اسلامی، امام راحل و رهبرمان است.

رئیس جمهوری با اشاره به نامه‌ ها، پیام‌ها و دغدغه‌ های مردمی استان مرکزی، عنوان کرد: یکی از مسائل اصلی این استان به جز رونق اقتصادی و اشتغال، مسئله آلودگی هوا و محیط زیست است، من به شما حق می‌دهم، زیرا بار سنگین توسعه صنعت کشور بر دوش شماست.

وی به انواع آلودگی صنعتی و وسائل حمل و نقل اشاره کرد و گفت: در آلودگی ناشی از صنعت و وسائل حمل و نقل، دولت قدم‌های مهمی برداشته و در این زمینه از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد.

روحانی افزود: با بهره‌گیری از بنزین یورو4 در شهر اراک، گازی کردن کوره‌ پزخانه‌ ها و نیروگاه‌ های اراک، تلاش کردیم تا آلودگی هوای این شهر، کاهش یابد.

رئیس‌ جمهوری تصریح کرد: در مقطعی نیز نیروگاه شازند، از سوخت مایع استفاده می‌کرد و در این سفر به وزیر نفت دستور دادم که سوخت مایع شازند برای همیشه قطع و از سوخت گاز استفاده شود.

وی در خصوص مشکلات زیست‌ محیطی این استان، از جمله گرد و غبار و تالاب میقان، نیز عنوان کرد: در این ‏سفر تصمیم گرفته شد با اعتبار 12 میلیارد تومان و با مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی، 5 هزار هکتار از اراضی ‏این تالاب، بیابان‌زدایی شود.‏

روحانی گفت: طبق آمار محیط زیست، روزهای پاک در شهر اراک در سال 92، 250 روز، در سال 93، ‏‏315 روز، در سال 94، 329 روز و در 6 ماه نخست سال 95 با وجود این که وضع گرد و غبار نسبت به گذشته ‏بدتر بود 111 روز اعلام شد.‏

رئیس جمهوری افتتاح 11 طرح صنعتی و آغاز بکار و افتتاح 40 واحد دیگر را از برنامه‌ های دولت تدبیر و امید برای ‏پیشرفت و آبادانی استان مرکزی برشمرد و افزود: 309 میلیارد تومان برای بخش عمرانی، حمل و نقل و ‏شهرسازی 205 میلیارد تومان، بخش آب 127 میلیارد تومان، کشاورزی 76 میلیارد تومان، عمرانی و شهری 68 ‏میلیارد تومان گردشگری و فرهنگی و همچنین 125 میلیارد تومان در بخش سلامت، اختصاص خواهد یافت تا ‏شاهد عمران و آبادی برای مردم استان مرکزی باشیم.‏

کد خبر 271510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =