چرخه نزولی قیمت نفت رو به پایان است

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی، گفت: با بهبود اصول بنیادین بازار، چرخه نزولی کنونی قیمت نفت نزدیک به پایان است.

به گزارش فرانس پرس از ریاض، الفالح، امروز (یکشنبه، دوم آبان ماه) در نشست خبری با الکساندر نواک، همتای روس خود، پس از برگزاری نشست وزیران نفت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در ریاض، افزود: اصول بنیادین بازار در زمینه عرضه و تقاضا رو به بهبود است.

به گفته وی، ما خوشبین هستیم که بهبود یافتن قیمت های نفت در آینده نیز ادامه خواهد یافت.

محمد السالم الساده، وزیر انرژی قطر و رئیس دوره ای اوپک نیز گفت که مرحله دشوار (قیمت های نفت) پایان یافته است.

اوپک، از روسیه و دیگر کشورهای تولید کننده عمده نفت غیرعضو اوپک، به منظور افزایش همکاری برای بهبود قیمت های نفت خام، برای شرکت در نشست ماه جاری (اکتبر) دعوت کرده است.

قیمت های جهانی نفت پس از رسیدن به کمتر از 30 دلار برای هر بشکه در ژانویه سال جاری (2016) که پائین ترین سطح در 10 سال گذشته به شمار می رفت، اکنون به حدود 50 دلار برای هر بشکه رسیده است.

به گزارش شانا، الفالح، روز یکشنبه (دوم آبان ماه) پیش از برگزاری این نشست گفته بود که از الکساندر نواک، همتای روس خود، برای شرکت در نشست وزیران نفت ٦ کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در ریاض دعوت کرده است.

وی افزود: نواک به عنوان نشانه آشکار تمایل واقعی مسکو برای ادامه همکاری و هماهنگی با کشورهای تولید کننده و صادر کننده نفت برای ایجاد ثبات بیشتر در بازار از این دعوت استقبال کرده است.

وزیر انرژی عربستان سعودی در نشست وزیران نفت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، تاکید کرد: روسیه یکی از بزرگ‎ترین تولید کنندگان نفت جهان و یکی از طرف های بانفوذ در ایجاد ثبات در بازار نفت است.

الفالح دعوت از وزیر انرژی روسیه را بخشی از تلاش‎ها برای همکاری کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) به منظور ایجاد ثبات در بازار نفت، عنوان کرد.

اعضای شورای همکاری خلیج فارس به استثنای بحرین و عمان، عضو اوپک هستند.

نواک روز جمعه (٣٠ مهر ماه) گفته بود که در نشست ریاض، پیشنهادهایی مطرح خواهد کرد.

کشورهای عضو اوپک در نشست ٢٨ سپتامبر (هفتم مهر ماه) الجزیره درباره محدود کردن تولید در دامنه ٣٢ میلیون و ٥٠٠ هزار تا ٣٣ میلیون بشکه در روز توافق کردند که نخستین کاهش تولید این نهاد از سال ٢٠٠٨ به این سو محسوب می شود.

انس خالد الصالح، وزیر دارایی و سرپرست وزارت نفت کویت نیز پیش بینی کرد که قیمت های نفت در ١٥ ماه آینده میان ٥٠ تا ٦٠ دلار برای هر بشکه در نوسان باشد.

نواک روز جمعه (٣٠ مهرماه) اعلام کرده بود که مسکو همچنان موافق محدود کردن عرضه تولید نفت خام برای بهبود قیمت‎های جهانی این کالای راهبردی است.

وی افزود: روسیه سال آینده میلادی، ٥٤٨ میلیون تن (روزانه ١١ میلیون بشکه نفت خام)، تولید خواهد کرد، اما همچنان خواستار محدود کردن عرضه نفت تولیدکنندگان با هدف بهبود قیمت‎های جهانی این ماده است.

به گفته وزیر انرژی روسیه، مسکو به عنوان تولیدکننده عمده نفت در جهان، انتظار دارد که اعضای اوپک درباره تثبیت سطح تولید نفت به تفاهم برسند.

قرار است نشست عادی اعضای اوپک ٣٠ نوامبر (١٠ آذرماه) در وین برگزار شود.

نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا نیز روز شنبه (یکم آبان ماه) در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان، گفت که کشورهای تولید کننده نفت عضو و غیر عضو اوپک به دستیابی به توافق برای محدود کردن تولید، به منظور بهبود قیمت ها، بسیار نزدیک شده‌اند.

کد خبر 271541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =