وزارت نیرو تعهدی برای پرداخت یارانه ندارد

وزیر نیرو با بیان این که این وزارتخانه سال 94 حدود 2200 میلیارد تومان به حساب سازمان هدفمندی واریز کرد، گفت: با کمک دولت این مبلغ امسال از تعهدات این وزارتخانه برداشته شد.

به گزارش شانا، حمید چیت چیان، وزیر نیرو، امروز (دوشنبه، سوم آبان ماه) در آیین گشایش سی و یکمین کنفرانس بین‌المللی صنعت برق، با بیان این که هم اکنون حدود 10 هزار و 830 مگاوات ظرفیت تولید برق در دست اجراست، گفت: این نیروگاه‌ها شامل نیروگاه‌های حرارتی، آبی و تجدیدپذیر هستند که برخی از آن‌ها مجوز نیز دریافت کرده‌اند.

وی وظیفه اصلی این کنفرانس را ارائه راهکارهایی برای برون‌رفت از چالش‌های صنعت برق ذکر کرد و افزود: محققان، پژوهشگران، دانشجویان و مدیران ارشد با ارائه مقالات و نظریات علمی، مناسب‌ترین ایده‌ها و راهکارها را برای برون رفت از چالش‌های موجود صنعت برق ارائه کنند.

چیت چیان با بیان این که به ازای هر کیلووات ساعت برقی که به فروش می‌رسد، زیان‌های قابل توجهی به صنعت برق افزوده می‌شود، تصریح کرد: هم‌اکنون در واگذاری هزینه‌های انشعاب بین 7 درصد در روستاها و تا 47 درصد در شهرهای بزرگ زیان‌ده هستیم.

افزایش 6 هزار مگاوات برق در دولت یازدهم

وزیر نیرو با اشاره به پرداخت نشدن تکالیف قانونی از سوی مردم و دولت، بیان کرد: پرسنل صنعت برق کشور با سخت کوشی و کمبود منابع مالی تلاش می‌کنند تا جامعه دچار آسیب نشده و چرخ‌های صنعت به گردش خود ادامه دهند.

وی با بیان این که در سه سال دولت یازدهم 6 هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی برق کشور افزوده شده است، عنوان کرد: در اثر اجرای موفق طرح‌های پیک سایی و ایجاد ظرفیت‌های مطمئن، امسال ذخیره عملیاتی در روز پیک 990 مگاوات بود که از کاهش بار صنایع استحصال شد.

چیت چیان با اشاره به این که در بخش توزیع نیز با مدیریت بار، سه هزار مگاوات از بار پیک کاهش داشته است، گفت: در صورتی که صرفه جویی و مدیریت نمی‌شد، ناچار بودیم به همین میزان، نیروگاه احداث کنیم.

کاهش 4 درصدی تلفات برق

وزیر نیرو با اشاره به کاهش تلفات شبکه توزیع از 15 درصد به کمتر از 11 درصد و ارتقا ضریب آمادگی نیروگاه‌ها تا 98.5 درصد، افزود: با خروج برخی واحدهای تولیدی در زمان پیک و اقدام‌های افزایش ظرفیت و کاهش بار و استفاده از ظرفیت‌های موجود توانستیم نیازهای صنعت برق کشور را تامین کنیم.

وی با بیان این که سال 95 نقطه عطفی در صنعت برق کشور در بخش توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر بوده است، تصریح کرد: در سال 99 حداقل 400 مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور افزوده خواهد شد.

چیت چیان با بیان این که صنعت برق نیاز به ایجاد تعادل بین درآمد و هزینه دارد، به کاهش بار بدهی‌های غیرمنطقی اشاره و عنوان کرد: در دولت گذشته بخشی از نیروگاه‌های این وزارتخانه به بخش خصوصی واگذار شد و بدهی‌های آن‌ها به گردن وزارت نیرو باقی ماند که با تلاش بسیار موفق شدیم 6 هزار میلیارد تومان بار بدهی را از دوش وزارت نیرو برداشته و به عهده دولت بگذاریم.

موانع پیش روی سرمایه گذاران خارجی برداشته شود

وزیر نیرو با اشاره به این که بخشی از درآمد وزارت نیرو نیز به حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها واریز می‌شد، گفت: در گذشته بیش از 5 هزار میلیارد تومان و در سال قبل نیز حدود 2200 میلیارد تومان به حساب سازمان هدفمندی واریز می‌شد که امسال این مبلغ نیز با کمک دولت از تعهدات این وزارتخانه برداشته شد.

وی به تلاش صنعت برق در مدیریت بار و مدیریت مصرف اشاره کرد و افزود: ما نباید متناسب با میزان مصرف کشور مرتب به احداث نیروگاه روی آوریم، بلکه باید با مدیریت مصرف و استفاده از امکانات موجود میزان برق کشور را در حالت تعادل نگه داریم.

چیت چیان، حرکت به سمت کاهش هزینه‌های تمام شده برق و همراهی در کاهش گازهای گلخانه‌ای و ایجاد رقابت واقعی و جلوگیری از مهندسی شدن قیمت‌ها را از جمله راهکارهای وزارت نیرو ذکر کرد و ادامه داد: باید موانع موجود از سر راه سرمایه گذاران به‌ویژه سرمایه گذاران خارجی برداشته شود تا آن‌ها تمایل بیشتری به فاینانس پروژه‌های داخلی پیدا کنند، اگر امکان تامین منابع خارجی با هزینه کمتر داشته باشیم از آن استقبال خواهیم کرد.

ارتقا راندمان نیروگاه‌ها

وزیر نیرو از ارتقا راندمان نیروگاه‌ها و کاهش تلفات و استفاده از منابع تجدیدپذیر نیز به عنوان راهکارهای دیگر وزارت نیرو به منظور تقویت صنعت برق کشور یاد کرد و افزود: استفاده از برق تجدیدپذیر باعث کاهش هزینه‌ها خواهد شد.

وی با اشاره به این که ضریب بار شبکه در زمان حاضر 62 درصد است، تصریح کرد: این موضوع به ما یادآوری می‌کند که از تمام ظرفیت تولید استفاده نمی‌شود و با مدیریت بار و کاهش پیک مصرف می‌توان بخش قابل توجهی از مصرف انرژی را با ظرفیت‌های موجود تامین کرد.

کد خبر 271599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =