میدان نفتی کاشاگان احیا می شود

خبرگزاری فرانسه از بیشکک گزارش داد که دولت قزاقستان، میدان عظیم نفتی کاشاگان در منطقه خزر را احیا می کند.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، دولت قزاقستان اعلام کرده است که پس از سال ها تاخیر، میدان عظیم نفتی کاشاگان در شمال دریای خزر را مورد بهره برداری قرار داده است.

بر اساس این گزارش، اگرچه این میدان نفتی طی 40 سال گذشته بزرگترین میدان کشف شده در منطقه بود و حتی 50 میلیارد دلار نیز برای آن هزینه شد، اما به سبب دشواری های بهره‌برداری آن از سال 2013 رها شده بود؛ اما شرکت عملیاتی شمال دریای خزر (ان سی او سی) با از سرگیری فعالیتش در این منطقه در 14 اکتبر (23 مهر) نخستین محموله نفت خود را صادر کرد.

بر اساس اعلام وزارت انرژی قزاقستان، برای راه اندازی دائمی این میدان نفتی و تجهیز آن به تجهیزات دریایی و سیستم های زمینی، آزمایش ابزار دقیق و سیستم های کنترل خودکار و فرایندهای تکنولوژیک جهت بهره برداری پایدار، به زمان نیاز است.

تولید نفت تجاری درکاشاگان در ماه سپتامبر 2013 (شهریور 92) آغاز و برای افزایش تولید سالانه تا حجم 50 میلیون تن تا سال 2017 برنامه ریزی شده بود. با این حال، پس از یک تولید چند ماهه به دلیل بروز مشکلات فنی، روند تولید نفت کاشاگان متوقف شد و در پاییز سال 2016، پس از یک بازسازی گسترده در زیرساخت ها، کاشاگان برای از سرگیری تولید آماده شد.
میزان نفت قابل استحصال در کاشاگان به عنوان پنجمین میدان نفتی جهان در محدوده دریای خزر حداقل حدود 9 میلیارد بشکه و در مجموع 38 میلیارد بشکه تخمین زده شده است.

کد خبر 271805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =