بازار فرآورده های نفتی در بورس داغ است

کارشناس کارگزاری نواندیشان بازار سرمایه گفت: با وجود تغییر فرمول قیمت‎گذاری محصولات پالایشگاهی و دیگر فرآورده های نفتی، بازار این محصولات داغ است و خریداران برای خرید این محصولات با یکدیگر رقابت شدیدی دارند.

امیررضا حیدری نوری در گفت‎وگو با خبرنگار شانا افزود: به خاطر التهاب و نوسانات شدید در بازار فرآورده های نفتی کشور افغانستان، اکنون تقاضای زیادی برای خرید محصولات پالایشگاهی جهت صادرات به این کشور وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: بالا بودن تقاضا برای فرآورده های نفتی ممکن است مقطعی باشد و دیگر کشورهای صادرکننده فرآورده های نفتی مثل ترکمنستان ممکن است در هفته های آینده با عرضه زیاد، بازار این محصولات را به تعادل برسانند.

وی رویکرد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران برای ارائه محصولات در بورس را مثبت ارزیابی کرد و گفت: ارائه محصولات نفتی در بورس به شفافیت معاملات و یکنواخت شدن قیمت ها کمک می کند.

به گزارش شانا، افزایش قیمت فرآورده های نفتی ایران در راستای تامین منافع شرکت های پالایشی با توجه به الزام قانونی موجود مبنی بر اعطای تخفیف ٥ درصد در فروش داخلی خوراک به صنایع، نیاز به سرمایه گذاری شرکت های پالایشی با هدف اجرای طرح ها و بهبود کیفیت فرآورده های تولیدی و به استناد ماده ٧١ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت صورت گرفته است.

افزایش قیمت فرآورده های نفتی با استناد ماده ٧١ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی مصوب ١٣٨٠ به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اجازه داده است «به منظور حفظ و صیانت از سرمایه های ملی، قیمت فرآورده‌های نفتی به جز ( نفت گاز، نفت سفید، بنزین، نفت کوره، گاز مصرفی داخل کشور ) بر اساس قیمت های جهانی و با رعایت صرفه و صلاح کشور تعیین و به فروش رساند» بوده است.
 
شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران به عنوان زیرمجموعه این شرکت قیمت پایه بورس فرآورده‌های نفتی ویژه را متناسب با نرخ تسعیر ارز آزاد برای عرضه در داخل کشور محاسبه و جهت اجرا به شرکت‌ها و مدیریت‌های ذیربط اعلام کرده است، بنابراین اقدام صورت گرفته بر اساس وظایف قانونی شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران بوده است.

کد خبر 271808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =