۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۵
  • کد خبر: 272514
افت قیمت اوره تولیدی متاثر از کاهش قیمت‎هاست

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: امسال متناسب با افت قیمت نفت در مقایسه با قیمت آن در سال 1393، قیمت برخی محصولات پتروشیمی از جمله قیمت اوره کاهش یافته است.

به گزارش شانا، علی محمد بساق زاده، مدیر کنترل تولید و عضو هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به افت قیمت نفت صادراتی ایران و تاثیر آن بر کاهش قیمت برخی محصولات پتروشیمی عنوان کرد: اوره یکی از محصولاتی بوده که کاهش قیمت نفت بر قیمت آن تاثیر مستقیم داشته است.

وی افزود: قیمت‌های جهانی نفت از نیمه دوم سال 93 با کاهش قابل توجه ای روبرو بوده است، به طوری‎که قیمت نفت در سال 1395 حدود (45-40) درصد قیمت در سال 93 است و متناسب با این موضوع، قیمت محصولات پتروشیمی و از جمله قیمت اوره نیز با کاهش روبرو شده است.

بساق زاده با اشاره به کاهش سود نسبی مجتمع‌های تولید کننده اوره به وضع پتروشیمی شیراز به‌عنوان یکی از مجتمع‌های تولید کننده این محصول، گفت: سال 1392 به دلیل پایین بودن قیمت گاز خوراک تحویلی به مجتمع‌های پتروشیمی و در راستای منطقی شدن قیمت آن، موضوع در دستور کار  کارگروه ویژه رئیس‌جمهوری قرار گرفت که با تصویب کارگروه و اصلاحیه‌های بعدی آن، در سال مذکور قیمت گاز خوراک مجتمع‌ها از 700 ریال به 13 سنت به ازای هر متر مکعب افزایش یافت که البته این موضوع سبب افزایش قیمت تمام شده محصول شد.

وی ادامه داد: به دلیل افزایش قیمت خوراک و کاهش قیمت اوره، سودآوری مجتمع‌های تولید کننده اوره از روند کاهشی برخوردار شد که از ابتدای امسال و با اصلاح فرمول قیمت‌گذاری گاز، قیمت به حدود 8 سنت در هر مترمکعب کاهش یافته است.

عضو هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی، درباره شایعه‌های مطرح شده درباره پتروشیمی شیراز، افزود: مقایسه عملکرد تولید پتروشیمی شیراز در 6 ماه نخست سال‌های 1390 تا 1395 نشان می دهد واحدهای مجتمع در مدت یادشده، با حداکثر ظرفیت و راندمان در سرویس قرار داشته و از روند و ثبات تولید مناسبی برخوردارند.

بساق زاده افزود: امسال به دلایل مشکلات زیست محیطی، عدم توجیه اقتصادی و قدیمی بودن فرآیند، واحد های اوره یک و سودا این مجتمع از سرویس خارج شده اند و از طرف دیگر واحد اوره و آمونیاک سوم مجتمع نیز از ابتدای امسال راه اندازی و در مدار قرار گرفته است.

فاز سوم مجتمع پتروشیمی شیراز با سرمایه گذاری ارزی و ریالی به ترتیب ۵۵۰ میلیون یورو و چهار هزار میلیارد ریال 29 تیرماه امسال به‎طوررسمی به بهره برداری رسید این طرح ظرفیت تولید پتروشیمی شیراز را به ۳.۷ میلیون تن می رساند.

به گفته مدیرعامل شرکت سهامی پتروشیمی شیراز، طرح آمونیاک و اوره شهدای مرودشت برای ۵۰۰ نفر به طور مستقیم و چهار تا پنج هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال‎زایی به همراه دارد.

طرح آمونیاک و اوره شهدای مرودشت (شیراز) با دانش فنی شرک‎ های آمونیاک کازاله سوئیس و تویو ژاپن و شرکت طراحی و مهندسی صنایع پتروشیمی (پیدک) طراحی و نصب شده است و مراحل طراحی تفصیلی، مهندسی خرید، اجرا، پیش راه اندازی و راه اندازی این طرح را متخصصان ایرانی انجام داده اند.

کد خبر 272514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =