عملکرد اجرایی طرح‎های پتروشیمی منطقه عسلویه اعلام شد

عملکرد اجرایی طرح های مستقر در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس که به‎طور میانگین بیش از 40 درصد پیشرفت داشته اند، اعلام شد.

به گزارش شانا، روند ساخت طرح‎های توسعه ای پتروشیمی در فاز 2 عسلویه با روند قابل قبولی تداوم دارد به‌طوری‎که بر اساس آمار موجود تا پایان مهرماه، هفت طرح بالای 40 درصد پیشرفت در این منطقه وجود دارد و چند طرح دیگر نیز به تازگی وارد مدار تولید شده‎اند و به‎زودی به بهره برداری رسمی خواهند رسید.

طرح های بالای 90 درصد

بر اساس گزارش شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، طرح پلی استایرن انتخاب (گروه توسعه سرمایه گذاری انتخاب) با 99.97 درصد پیشرفت درآستانه بهره برداری قرار گرفته است و فاز سوم پتروشیمی پردیس (آمونیاک و اوره شانزدهم) نیز با 95.25 درصد پیشرفت فیزیکی دیگر طرح بالای 90 درصد پیشرفت است.

فاز سوم طرح آمونیاک و اوره پتروشیمی پردیس با ظرفیت سالانه 680 هزار تن آمونیاک و 1072 هزارتن اوره مراحل پایانی عملیات اجرایی خود را طی می کند.

طرح های بالای 80 درصد

پتروشیمی مرجان با 84 درصد پیشرفت تا پایان مهرماه روند ساخت خود را با شتاب طی می کند.

با راه اندازی این طرح، ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور سالانه یک میلیون و ٦٥٠ هزار تن افزوده می شود؛ هم اکنون بیشتر تجهیزات و کالاهای مورد نیاز در طرح متانول هفتم (پتروشیمی مرجان) خریداری شده است و عملیات نصب تجهیزات درحال انجام است.

بر اساس این گزارش، فاز نخست کیمیا صنایع دالاهو نیز تا مهر ماه امسال 83 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

یک طرح بالای 70 درصد

فاز نخست پتروشیمی بوشهر نیز 76 درصد پیشرفت را تا پایان مهرماه رقم زد، پتروشیمی بوشهر با ظرفیت سه میلیون تن محصول در سال اجرا می شود و شامل واحدهای اتان، اتیلن، برش های سه کربنه، متانول، گوگرد، پلی اتیلن سبک و سنگین خطی، اسید استیک می شود.

این شرکت پتروشیمی با هدف تولید سالانه یک میلیون و ٦٥٠ هزار تن متانول، یک میلیون تن الفین، پانصد و پنجاه هزار تن اتیلن گلیکول، ٣٠٠ هزار تن پلیمر سنگین و سبک و 300 هزارتن اسید استیک طراحی و اجرا می شود.

پتروشیمی بوشهر همچنین ظرفیت ١٥٠ هزار تن جداسازی گوگرد، ٢٩٥ میلیون فوت مکعب در روز بازیابی اتان و ٣٢٤ میلیون فوت مکعب در روز شیرین سازی گاز را دارد.

طرح های بالای 50 و 60 درصد در میان طرح های پتروشیمی منطقه عسلویه وجود ندارد.

طرح های بالای 40 درصد

طرح متانول هشتم (پتروشیمی سبلان) با 46 درصد پیشرفت فیزیکی از دیگر طرح‎های در حال ساخت است و هدف از اجرای پتروشیمی سبلان ساخت و راه اندازی یک واحد متانول با ظرفیت 1.6 میلیون تن در زمینی به مساحت هفت هکتار واقع در منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی است.

همچنین طرح ESBR شرکت شیمیائی صدف عسلویه با 44 درصد پیشرفت، روند مطلوب ساخت خود را طی می کند، طرح شیمیایی صدف عسلویه سالانه ٨٤ هزار تن بوتادین، بیش از ٢٦ هزار تن استایرن و ٢٥ هزار تن روغن آروماتیک و دیگر افزودنی ها را به عنوان خوراک دریافت می کند و سالانه حدود 136 هزارتن محصول EBSR را تولید می کند و با توجه به این که محصول یاد شده با خالص و کیفیت بالا قابلیت صادراتی دارد، می تواند بازار خوبی را در خارج از کشور تصاحب کند.

فاز دوم پتروشیمی کاویان تولید خود را آغاز کرده است و به‎زودی به بهره برداری رسمی می رسد.

 منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با 24 طرح پتروشیمی بزرگترین قطب توسعه صنعت پتروشیمی ایران به شمار می رود.

کد خبر 272996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =