بدون رضایت ایران هر توافقی سخت است

یک کارشناس حوزه انرژی گفت: دستاورد مهم توافق نشست 171 اوپک افزایش قیمت نفت خام نبود، بلکه پذیرش این واقعیت بود که بدون جلب نظر و رضایت ایران هرگونه توافق بسیار سخت است.

به گزارش شانا، محمود خاقانی با بیان این‌که مهمترین دستاورد توافق اجلاس ۱۷۱ اوپک برای ایران افزایش قیمت نفت خام نبوده است، یادآور شد: به نظرمن مهمترین دستاورد پذیرش این واقعیت بود که بدون جلب نظر ورضایت ایران هرگونه توافق اگر غیرممکن نباشد؛ بسیار سخت و مشکل است؛ ایران توانست ثابت کند که در منطقه و در راستای تامین امنیت انرژی مورد نیاز می‌تواند موتور رشد اقتصادی جهان باشد.

این کارشناس انرژی دستاورد دیگر این توافق را برای ایران حفظ سهم تولید درسطح قبل از تحریم‌ها و محدود نبودن به افزایش ظرفیت تولید نفت خام دانست و یادآور شد: در واقع بی انصافی است که از وزیر محترم نفت و تمامی همکاران ایشان در صنعت نفت قدردانی نکنیم که با تلاش و کوششی که به کار بستند؛ باوجود همه کارشکنی‌ها و بدگویی‌هایی که به ویژه در درون مجلس نهم و جوسازی‌های خارج از مجلس نهم و شاید هنوز با آن روبرو بودند و هستند آنها موفق شدند حجم تولید نفت خام و گاز طبیعی را به سطحی برسانند که در اجلاس ۱۷۱ اوپک جلب نظر و رضایت ایران را در اولویت هر تصمیمی قرارداد.

وی با اشاره به موفقیت دیپلماسی انرژی ایران در اوپک، گفت: اوپک پذیرفت که از مجموع تولید روزانه اش (6.33 میلیون بشکه ) یک میلیون و دویست هزار بشکه در روز از اول سال 2017 کاهش دهد. این مقدار حدود یک درصد از تولید نفت خام در جهان محسوب می شود.

خاقانی با طرح این موضوع که کاهش قیمت نفت خام برای ایران که هنوز درپسامذاکرات برجام تا حدودی با مشکلاتی نظیر دسترسی نداشتن به نظام بانکی دلاری روبرو است، به نظر بسیاری از کارشناسان می تواند به جای این که تهدید باشد، یک فرصت است، عنوان کرد: برخی از کارشناسان اقتصاد انرژی با درنظر گرفتن واقعیت‌های جاری و آتی بازار نفت خام و تا زمانی که نفت و انرژی به عنوان یک کالا تعریف می‌شود معتقدند که ایران باید در بودجه سال آتی و سال‌های بعد نیز قیمت نفت را زیر 50 دلار درهر بشکه و شاید بین سی و چهل دلارمد نظر قرار دهد.

چه کشورهایی از افزایش قیمت نفت سود می برند؟

خاقانی یادآور شد: روز سه شنبه نهم آذرماه دربازار شایعه شده بود که اوپک به توافقی نمی رسد و خیلی ها انتظار داشتند که قیمت نفت خام پائین‌تر برود برای همین هم فروختند و چون عرضه برای فروش بالا بود قیمت نفت خام برنت دریای شمال اسکاتلند (UK) و نفت خام متوسط غرب تکزاس آمریکا WTI بشکه ای 90 سنت کاهش داشتند. بنابراین، هرکسی که اطلاعات داخلی داشت که چهارشنبه تصمیم عربستان چه خواهد بود روز سه شنبه نفت خرید و هرکس که اطلاع نداشت و شایعه بازار را باورکرده بود که توافقی حاصل نمی شود، فروخت.»

وی ادامه داد: روز چهارشنبه دهم آذرماه بعد از توافق در طول فقط یک شب، خریداران روز سه شنبه فروشنده شدند و کسانی که نگران بودند قیمت بالاتر برود خریدند و قیمت نفت خام‌های یاد شده بین 9 تا 10 درصد افزایش یافت.

این کارشناس انرژی با بیان این‌که عربستان در آستانه اجلاس اوپک در شرایط سختی به لحاظ کسری بودجه قرار داشته، اظهار کرد: تعداد محدودی از بازیگران از تصمیم عربستان برای پذیرش توافق اوپک در بازارهای بورس مطلع بودند و یا تحلیل درستی داشتند که عربستان در شرایط سختی قرار گرفته است و اعتبار و نقشی را که به عنوان تولیدکننده شناور دربازار داشت را ندارد.

خاقانی گفت: در واقع عربستان بر سر یک دوراهی پذیرش و عدم پذیرش پیشنهادهای مطرح شده در اجلاس 171 اوپک به رهبری ایران گیر افتاده و چاره ای جز پذیرش نداشت. بعضی از کارشناسان هم می‌گویند تصمیم برای تمدید تحریم‌های 10 ساله توسط نمایندگان مجالس در آمریکا نویدی است به عربستان که با آمریکا در این راستا همکاری کند و نگران سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز ایران نباشد. زیرا، در داخل ایران بعضی از جناح‌های سیاسی برای برنده شدن در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم و الیگارش‌ها (اصحاب ثروت وقدرت ) نمی خواهند جو اقتصادی ایران شفاف بشود خواهان برهم زدن و ابطال برجام و ادامه تحریم ها هستند.

خاقانی تصریح کرد: رشد اقتصادی ونزوئلا 10 درصد کاهش داشته است. دولت ونزوئلا با بحران دست و پنجه نرم می‌کند. توافق اوپک و جو روانی افزایش قیمت‌ها تا حدودی می‌تواند به این کشور کمک کند؛ عربستان سعودی و حامیان‌اش در خلیج فارس هم با مشکلات جدی کسری بودجه دست به گریبان هستند و ناگزیر شده‌اند که یارانه‌های زیادی را در بودجه کاهش بدهند و یا حذف کنند. در واقع تمامی کشورهای عضو اوپک و کشورهای غیراوپک که اقتصاد دلاری دارند یعنی به درآمدهای نفتی وابسته هستند وضعیت مشابهی دارند.»

منفعتی برای شیل اویل و شیل گاز

به گزارش خبرآنلاین، این کارشناس انرژی  با اشاره به این‌که عربستان سعودی وقتی بازی قیمت‌ها در بازار را آغاز کرد مدعی شد که خواهان غیراقتصادی کردن تولید شیل اویل و شیل گاز است، عنوان کرد: هارولد هام که از جمله متبکران صنعت شیل اویل و شیل گاز در آمریکا شهرت یافته و آقای ترامپ او را به عنوان مشاور انرژی خود انتخاب کرده است، در پاسخ به عربستان در سال 2014 گفته بود؛ قبل از این‌که شیل اویل و شیل گاز از میدان خارج شود، اوپک از هم فرو خواهد پاشید. این در حالی است که توافق  روز چهارشنبه  اوپک نشان داد با توافق اجلاس 171 اوپک  حتی سهام شرکت آقای هارولد هام با افزایش 23 درصد حدود 1.3 میلیارد دلار فقط در طول یک روز افزایش یافته است.

وی افزود: بنابراین، نتیجه توافق اخیر اوپک خبرخوبی برای افزایش ارزش سهام شرکت‌های چند ملیتی نفتی و اقتصادی شدن تولید شیل اویل وشیل گاز بوده است. ضمن این‌که تولیدکنندگان و صادرکنندگان نفت وگاز در حوزه دریای خزر هم توافق اوپک را راه حلی برای مشکلات شان در حال حاضر می‌دانند. البته آنها این نکته را هم مد نظر دارند که باید سعی شود تا برجام پایدار بماند.

کد خبر 273747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =