صادرات نفت عراق از مرز 4 میلیون بشکه گذشت

وزارت نفت عراق اعلام کرد: کل صادرات نفت این کشور عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در ماه نوامبر به سطح بی سابقه چهار میلیون و 51 هزار بشکه در روز رسید.

به گزارش خبرگزاری رویترز از بغداد، وزارت نفت عراق روز پنجشنبه (11 آذر ماه) در بیانیه ای اعلام کرد: صادرات این کشور از میدان های جنوبی سه میلیون و 407 هزار بشکه در روز بود.

بر اساس این بیانیه، همچنین صادرات روزانه میدان نفتی کرکوک بالغ بر 64 هزار بشکه و صادرات میدان‎های نفتی اقلیم کردستان در شمال عراق 580 هزار بشکه بوده است.

وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو اوپک در نشست روز چهارشنبه (دهم آذر ماه) با کاهش سقف تولید نفت اعضای این سازمان به میزان یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز و رساندن مجموع سقف تولید این سازمان به ٣٢ میلیون و 500 هزار بشکه در روز  به شرطی موافقت کردند که کشورهای غیرعضو اوپک نیز روزانه 600 هزار بشکه نفت از تولید خود بکاهند.

اعضای اوپک در یک صد و هفتاد و یکمین نشست این سازمان برای نخستین بار از سال ٢٠٠٨ بر سر کاهش تولید نفت خام خود به اجماع رسیدند و توانستند توافق سپتامبر الجزیره را اجرایی کنند که که بر اساس آن قرار بود سطح تولید اوپک به ٣٢ میلیون و 500 هزار تا ٣٣ میلیون بشکه در روز محدود شود.

اعضای اوپک با تصمیم اخیر که به دور از انگیزه سیاسی اتخاذ شد، ثابت کردند هنوز در شرایط سخت می توانند تصمیم‎های مهمی بگیرند و نقش مهمی در بازار انرژی جهان بازی کنند.

پیش بینی ها حاکی از آن است که قیمت نفت با این تصمیم اوپک به محدوده 50 تا 55 دلار برای هر بشکه افزایش می یابد.

کد خبر 273750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =