تاثیر توافق اوپک به‎زودی در اقتصاد ایران نمایان می‎شود

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: با توافق اوپک دولت می‌تواند بودجه بیشتری برای ساخت‌وساز و عمران و آبادانی کشور اختصاص دهد و در آینده‌ای نه چندان دور شاهد بهبود وضع کسب و کار، رشد و توسعه کشور خواهیم بود.

به گزارش شانا، جلال میرزایی، با اشاره به موفقیت اخیر ایران در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و بازار جهانی نفت اظهارکرد: براساس توافق مقدماتی هفتم مهرماه الجزیره، قرار بود تولید اوپک به 32 میلیون و 500 هزار بشکه محدود شود. در یکصد و هفتاد و یکمین نشست عادی روز چهارشنبه (10 آذرماه) اعضای اوپک در وین توانستند گامی اساسی برای اجرایی کردن این توافق بردارند.

وی ادامه داد: البته این توافق دو شرط دارد که هر کدام در ادامه دیگری قرار می‌گیرند؛ نخست آن‌که اگر کشورهای عضو اوپک روزانه 600 هزار بشکه از تولید نفت‌ خود را بکاهند، اصل این شرط برای این است که دیگر کشورهای غیر اوپک را وادار کند تا به سمت تنظیم بازار حرکت کنند، این حرکت سبب می‌شود تا قیمت‌ها هماهنگ افزایش یابد؛ در این میان نباید فراموش کرد که کشورهای غیر عضو، مثل روسیه هم از کاهش قیمت آسیب‎های جدی می بینند.

میرزایی افزود: نکته دوم  به زمان اجرایی شدن توافق یعنی از یکم ژانویه سال 2017 باز می‌گردد؛ بنابراین باید پیش‌بینی کرد که در سال آینده میلادی موجی برای افزایش قیمت نفت وارد بازار جهانی خواهد شد. حالا ما باید منتظر باشیم تا ببینیم که کشورهای غیر عضو اوپک هم که گفته‌اند مقدار نفت خود را کاهش می‌دهند چگونه اقدام می‌کنند.

نماینده ایلام و عضو کمیسیون انرژی با اشاره به عملکرد عربستان در توافق اوپک نیز گفت: نکته جالب توجه در توافق اوپک در وین به موضع عربستان باز می‌گردد؛ خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان پیش از آغاز نشست اوپک اعلام کرد که اگر ایران تولید نفت خود را تا اندازه پیش از تحریم‌ها تثبیت کند برای ما قابل قبول است. اتفاقا این همان نکته‌ای بود که جمهوری اسلامی ایران به دنبال آن بوده است.

میرزایی تصریح کرد: واقعیت آن است که اگر ایران و عربستان نتوانند در برخی حوزه‌ها مانند حوزه نفتی اوپک با یکدیگر همکاری کنند هر دو دچار خسارت‎های زیادی می‌شوند. موضع‌گیری عربستان می‌تواند گام مهمی برای اصلاح روابطش با جمهوری اسلامی ایران باشد.

وی یادآور شد: ما باید به خاطر داشته باشیم که در ابتدای دهه 70 هم توافق بر سر قیمت نفت بود که راه را برای ارتباط میان دو کشور فراهم کرد. به هر حال شرایط منطقه ایجاب می کند که با مذاکرات جدی راه برای حل و فصل اختلافات و منازعات منطقه‌ای باز شود.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان با بیان این‌که «بزودی تاثیر توافق اوپک در اقتصاد ایران نمایان خواهد شد»، گفت: موفقیت ایران در اوپک در آینده در اقتصاد ایران تاثیر مثبتی خواهد گذاشت. افزایش قیمت‌ها دست دولت را برای اختصاص بودجه های عمرانی باز می‌کند. در ادامه اگر پروژه‌های عمرانی فعال شوند، به افزایش و گشایش فضای کسب و کار، اشتغال و رشد و توسعه امیدوار خواهیم شد.

کد خبر 273752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =