برداشت روزانه 28 میلیون مترمکعب گاز از فاز 21 پارس‎جنوبی آغاز می‎شود

سرپرست طرح توسعه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی با اشاره به آماده سازی خط لوله دریایی برای دریافت گاز ترش از سکوی فاز 21 پارس جنوبی اظهار کرد: تا پایان آذرماه برداشت روزانه 28.5 میلیون مترمکعب گاز از فاز 21 پارس جنوبی آغاز می شود.

علیرضا عبادی، در گفت‎وگو با خبرنگار شانا، با اشاره به این‌که تا پایان آذر ماه امسال ظرفیت برداشت از میدان گازی پارس جنوبی افزایش خواهد یافت، گفت: هم اکنون ردیف دوم شیرین سازی پالایشگاه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی راه اندازی و آماده دریافت گاز از سکوی فاز 21 شده است. 

وی با بیان این‎که تا پایان این هفته گاز ترش این سکو وارد پالایشگاه می‌شود، افزود: عملیات یکپارچه سازی خط لوله خشکی و دریا در حال انجام است که پس از پایان عملیات اجرایی ساخت، نصب و تست خط لوله و انشعابات ردیف دوم شیرین‎سازی این فازها، برداشت روزانه 28.5 میلیون مترمکعب گاز از فاز 21 شروع می کند. 

سرپرست طرح توسعه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی گفت: برداشت 28.5 میلیون مترمکعب گاز از سکوی فاز 21 به صورت تدریجی انجام می شود؛ با این حال ردیف اول و دوم شیرین سازی فازهای 20 و 21 پارس جنوبی هریک حدود 14 میلیون مترمکعب گاز را پس از فرآوری، شیرین سازی کرده و به شبکه سراسری ارسال می کنند.  

وی درباره سکوی فاز 20 پارس جنوبی که عملیات نصب آن چندی پیش انجام شده بود نیز گفت: هم اکنون عملیات راه اندازی سکو در حال انجام است که انتظار داریم تا پایان بهمن ماه این سکو هم به بهره برداری برسد. 

عبادی ادامه داد: به موازات انجام فعالیت‌های مربوط به راه‌اندازی سکوی فاز 20، عملیات مربوط به راه اندازی خط لوله ارتباطی از این سکو به خشکی هم در حال انجام است تا بتوانیم پس از راه اندازی این سکو، گاز ترش آن را به پالایشگاه ارسال کرده و پس از فرآورش و شیرین سازی به شبکه سراسری تزریق کنیم. 

سرپرست طرح توسعه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی گفت: ردیف چهارم شیرین سازی پالایشگاه این فازها هم تا پایان این ماه به تیم راه‎انداز تحویل می شود. 

با راه اندازی فازهای 20 و 21 پارس جنوبی ایران قادر خواهد بود روزانه حدود 56 میلیون مترمکعب گاز از این میدان گازی برداشت کند. 

در حال حاضر ظرفیت برداشت از از میدان گازی پارس جنوبی به بیش از 470 میلیون مترمکعب در روز رسیده است. تا پایان پاییز با راه اندازی سکوهای فاز 21 و 18B پارس جنوبی ظرفیت برداشت از این میدان به 515 میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید. 

میدان گازی پارس جنوبی یکی از بزرگترین منابع گازی مستقل دنیاست که در محدوده مرزی آبی مشترک ایران و قطر در خلیج فارس قرار دارد. مساحت این میدان 9 هزار و 700 کیلومتر مربع و سهم ایران سه هزار و 700 کیلومتر است. براساس برآوردهای صورت گرفته ذخیره گاز این بخش از میدان 14 تریلیون مترمکعب گاز به همراه 18 میلیارد بشکه میعانات گازی است که بیش از هشت درصد کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخایر گاز کشور را شامل می شود. 

کشور قطر برداشت گاز از میدان پارس جنوبی را از سال 1368 و ایران هم عملا از سال 1380 شروع کرد؛ با روی کار آمدن دولت یازدهم توسعه فازهای پارس جنوبی و کاهش فاصله با قطر در اولویت سیاست‌های وزارت نفت قرار گرفت و از سال 1393 تاکنون فازهای 12، 15، 16، بخشی از فازهای 17 و 18 پارس جنوبی به بهره برداری رسیده است. 

امسال نیز برنامه ریزی شده است که فازهای باقی مانده 17 و 18، 19 که معادل 2 فاز استاندارد است، 20 و 21 وارد مدار شوند تا فاصله برداشت ایران و قطر به میزان قابل توجهی کاهش یافته و در اواخر امسال و یا اوایل سال آینده برابر شود.

کد خبر 273917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =