برنامه‎ریزی ایران برای تکمیل مطالعات اکتشافی در دریای عمان

معاون مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران به نتایج خوب حاصل از مطالعات اولیه درباره قابلیت های اکتشافی در دریای عمان اشاره کرد و گفت: تکمیل مطالعات و انجام حفاری‌های اکتشافی در آب های عمان، در برنامه ششم توسعه دیده شده است.

بهمن سلیمانی در گفتگو با خبرنگار شانا، اجرای فعالیت‌های اکتشافی در آب‌های عمان را جزو اهداف جدی اکتشافی در آینده عنوان کرد و گفت: تاکنون (پیش و پس از انقلاب) هیچ‌گونه عملیات حفاری اکتشافی در دریای عمان نداشته‌ایم، اما در برنامه ششم توسعه، مطالعات تکمیلی و سپس حفاری اکتشافی در این بخش پیش بینی شده است.

وی با اشاره به تکمیل مطالعات اکتشافی در دریای عمان گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه، بررسی‌های مطالعات تکمیلی و حفاری چاه اکتشافی را در دریای عمان در دستور کار داریم. 

سلیمانی ادامه داد: البته پروژه ای پژوهشی با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت در این زمینه انجام داده‌ایم و به نتایج خوبی هم رسیده‌ایم که بر این اساس، مطالعات زمین شناسی و ژئوشیمی در سواحل شمالی دریای عمان در ناحیه مکران با جدیت از سوی مدیریت اکتشاف دنبال می‌شود و فاز دوم این پروژه مطالعاتی نیز در حال تعریف و در شرف اجراست.

معاون اکتشاف شرکت ملی نفت ایران گفت: البته هنوز میزان دقیق نفت و گاز در دریای عمان مشخص نیست؛ اما پیش بینی خوبی بر مبنای مطالعات اولیه داریم. 

عمق آب در دریای عمان از هزار متر تا سه هزار متر است؛ بنابراین برای حفاری اکتشافی در بستر این دریا، به دستگاه‌های حفاری خاص و پیشرفته نیاز است و علاوه بر تجهیزات، استفاده از فناوری حفاری در آب‌های عمیق نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.  

سلیمانی، حداقل عمق حفاری اکتشافی در خلیج فارس را از کف بستر دریا 1.5 کیلومتر اعلام کرد که حداکثر تا 6.5 کیلومتر هم می رسد. 

معاون مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران عمق آب در خلیج فارس را حداکثر 150 متر عنوان کرد که حفاری اکتشافی از کف بستر دریا انجام می شود و افزود: با این حال در مناطقی که حفاری اکتشافی انجام می شود این عمق بین 70 تا 150 متر متغیر است. 

سلیمانی گفت: آخرین چاه‌هایی که در خلیج فارس حفاری کردیم با توجه به عمق آب، از کف بستر دریا تا عمق چهار هزار و 300 متر هم بوده است و همان گونه که گفته شد گاهی اوقات حفاری اکتشافی تا عمق  6.5 کیلومتر نیز در خلیج فارس می رسد.

کد خبر 273925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =