عملکرد وزارت نفت در اوپک ستودنی است

استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: عملکرد وزارت نفت با در نظر گرفتن مواضع اقتصادی در یکصد و هفتاد و یکمین نشست عادی سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) ستودنی است.

علی امامی میبدی در گفت‎و‎گو با خبرنگار شانا اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود قیمت نفت خام از رقم 50 دلار برای هر بشکه فراتر رود زیرا کشورهایی از جمله عربستان  که درآمد کشورشان وابسته به نفت است، خواهان کاهش قیمت نیستند.

وی با اشاره به این‌که به دنبال افزایش تولید نفت در کشور، شناسایی بازارهای جدید صادراتی را نیز در دستور کار داشته باشیم، افزود: با پالایشگاه‌ سازی در کشورهای دیگر می‌توان برای صادرات نفت کشور ظرفیت سازی و امنیت تقاضا ایجاد کرد.

امامی‌میبدی یادآور شد: همیشه واژه نفت و سیاست را در کنار یکدیگر شنیده‌ایم اما در نشست 171 اوپک این واژه شکسته شد و نفت و اقتصاد در کنار یکدیگر قرار گرفت زیرا به نفع کشورهای دیگر بود که در کنار سیاست، اقتصاد کشورشان را نیز در نظر بگیرند.

یکصد و هفتاد و یکمین نشست اوپک با توافق اعضا برای کاهش تولید تا سقف ٣٢ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه در روز همراه بود و به دنبال آن روسیه نیز به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت جهان اعلام کرد که برای همراهی با اوپک ٣٠٠ هزار بشکه از تولید خود می‌کاهد.

ایران تنها کشوری است که نه تنها تولید آن در ٦ ماه نخست سال آینده میلادی کاهش نمی‌یابد، بلکه مجاز به افزایش تولید تا ٩٠ هزار بشکه در روز است.

تحلیلگران بازار انرژی امیدوارند با اجرای تصمیم اوپک و همراهی غیراوپکی‌ها، قیمت نفت به حدود ٥٠ تا ٥٥ دلار در هر بشکه افزایش یابد.

کد خبر 273982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =