23 کشور در کنفرانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر شرکت می‎کنند

کنفرانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر ایران با حضور هیئت‎هایی از 23 کشور دنیا از جمله آلمان، چین، بلغارستان، فرانسه، سوییس، ایتالیا، کانادا و انگلستان در روزهای 16 تا 18 آذر ماه برگزار می‌شود.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری، نشست شورای سیاست گذاری کنفرانس بین المللی انرژی‎های تجدیدپذیر با حضور حمیدرضا امیری نیا، رئیس شورای سیاست گذاری، مسلم موسوی، دبیر کنفرانس، سیروس وطن‎خواه، دبیر ستاد توسعه فناوری انرژی‎های تجدید پذیر، یدالله سبوحی، دبیر ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست و نمایندگان سازمان‌های مختلف برگزار شد.

در ابتدای این نشست امیری نیا با بیان این‎که کنفرانس بین المللی انرژی های تجدیدپذیر ایران با رویکرد زمینه سازی سرمایه گذاری خارجی در این حوزه برگزار می شود، اظهار کرد: از دستگاه‌های مختلف همچون ستاد توسعه فناوری انرژی های تجدیدپذیر معاونت علمی، سازمان انرژی های نو، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت نیرو، سازمان اراضی و شهرداری تهران در برگزاری این کنفرانس همکاری داشته اند تا با همزایی این نهادها بزرگترین کنفرانس بین المللی در حوزه انرژی های تجدیدپذیر برگزار شود.

حضور 20 هیئت خارجی در کنفرانس

امیری نیا ادامه داد: تعداد 100 مهمان خارجی در قالب 20 هیات از 23 کشور دنیا در این کنفرانس حضور دارند . از سوی شرکت‎های خارجی پیشرو این حوزه برای حضور در کنفرانس استقبال شد. بنابراین می توان گفت این حضور جذابیت سرمایه گذاری در این حوزه را در کشور برای آنها نشان می دهد.

رئیس شورای سیاستگذاری کنفرانس بین المللی انرژی های تجدیدپذیر ایران با اشاره به رشد حوزه انرژی های تجدیدپذیر در دهه اخیر در کشور گفت: حرکت در مسیری که به کاربرد انرژی های تجدیدپذیر در کشور ختم شود حرکتی اجباری است و این اکوسیستم در کشور در حال شکل گیری است و تشکیل ستاد توسعه انرژی های تجدیدپذیر در معاونت علمی نیز نشان دهنده همین موضوع است.

وی همچنین بیان کرد: حوزه انرژی های تجدید پذیر حوزه ای وسیع است و در کشور ما پتانسیل خوبی در این زمینه وجود دارد و برگزاری این کنفرانس توسط انجمن انرژی های تجدیدپذیر و با حمایت معاونت علمی می تواند زمینه خوبی برای سرمایه گذاری خارجی را فراهم کند.

جذب سرمایه گذاران خارجی در حوزه تجدیدپذیر

در بخش بعدی این نشست موسوی با اشاره به اینکه بعد از توسعه مناسبات سیاسی کشور سرمایه گذاری در حوزه انرژی‎های تجدیدپذیر با اقبال خارجی و داخلی مواجه شده است اظهار کرد: در واقع جذب سرمایه گذار خارجی به صورت منسجم و هماهنگ یکی از دغدغه های همکاران فعال این حوزه و از اهداف این کنفرانس است.

موسوی توسعه فناوری‎های مرتبط این حوزه، ایجاد نوآوری و تعامل با شرکت های خارجی را از دیگر اهداف این کنفرانس دانست و بیان کرد: در مدت زمان سه روز برگزاری این کنفرانس نشست‎های تخصصی برگزار می شود.در این نشست‎ها موضوع‎های مختلفی بررسی می‌شود و کشورهای موفق در این حوزه همچون آلمان و اسپانیا از تجارب خود می گویند همچنین کارگاه های مختلفی با حضور اساتید برجسته این حوزه در زمینه انتقال فناوری برگزار می شود.

رئیس انجمن انرژی های تجدیدپذیر با اشاره به برگزاری نشست تخصصی حوزه انرژی های بادی، خورشیدی، زیست توده و زمین گرمایی در روز دوم ادامه داد: دغدغه های تامین سرمایه و چالش های تولید کنندگان تجهیزات این حوزه نیز از دیگر موضوعات این نشست‎هاست همچنین 25 سخنران خارجی تجارب خود در این حوزه را منتقل می کنند.

وی همچنین عنوان کرد: تاکنون حضور 15 ارگان و نهاد مختلف در کنفرانس قطعی شده است و هیئت‎هایی از 23 کشور دنیا همچون آلمان، چین، بلغارستان، فرانسه، سوییس، ایتالیا، کانادا و انگلستان در کنفرانس حضور دارند. همچنین نمایندگانی از آژانس بین المللی انرژی های تجدیدپذیر در روز نخست سخنرانی دارند.

دبیر ستاد توسعه فناوری انرژی های تجدید پذیر معاونت علمی نیز با بیان اینکه تولید کمتر از 300 مگاوات برق تجدیدپذیر با توجه به پتانسیل کشور در این حوزه شایسته ما نیست، افزود: بهتر است برگزاری این کنفرانس ادامه دار باشد و دبیرخانه دائمی آن تشکیل شود تا مشوقی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی باشد و سرانجام توسعه این حوزه را در کشور شاهد باشیم.

تعرفه خرید محصولات مشکل حوزه انرژی‎های تجدیدپذیر

وطن‎خواه ادامه داد: حوزه انرژی‎های تجدیدپذیر مسئله ای فرادستگاهی است و توسعه این حوزه نیازمند هماهنگی و همکاری نهادهای مختلف در کشور است البته ستاد توسعه فناوری انرژی های تجدیدپذیر به عنوان نهادی فرادستگاهی با حضور دیگر ‎ها نگاه جدیدی به مسئله توسعه این حوزه در کشور دارد.

در بخش بعدی دبیر ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست با بیان اینکه تعرفه های خرید محصولات حوزه انرژی‎های تجدیدپذیر یک مشکل اساسی در این حوزه است، گفت: نیاز است دولت در این زمینه سیاست گذاری های شفافی را اتخاذ کند که ثابت باشند زیرا تا راه حل اصولی برای این مشکل پیدا نشود،  سهم انرژی های تجدیدپذیر در سبد انرژی کشور توسعه نمی یابد.

نمایندگان سازمان های مختلف در جلسه نیز پیشنهادهایی را درباره برگزاری این کنفرانس ارائه دادند. کنفرانس بین المللی انرژی‎های تجدید پذیر از 16 تا 18 آذر ماه سال جاری با حضور شرکت‎های دانش بنیان ایرانی و خارجی این حوزه و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در هتل اسپیناس تهران برگزار می شود.

کد خبر 273991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =