افزایش فعالیت‌های حفاری نفتی عربستان در دوره افت قیمت‌ها

عربستان سعودی یکی از معدود کشورهایی است که از هنگام آغاز افت قیمت‌های نفت در میانه سال 2014، شمار دکل‌ها و سکوهای حفاری خود را برای ایجاد چاه‌های تازه نفت و گاز، افزایش داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شمار دکل‌ها و سکوهای حفاری نفت و گاز جهان در اکتبر 2016 به 920 عدد رسید.

شمار دکل‌ها و سکوهای حفاری جهان در این آمار، شامل آمریکای شمالی و همچنین بخش‌های فراساحلی چین، روسیه و منطقه دریای خزر نمی‌شود. هر چند شمار دکل‌ها و سکوهای نفتی در منطقه آمریکای شمالی حتی کاهش نیز یافته است.

بر اساس آمار شرکت خدمات میدان‌های نفتی بیکر هاگز، شمار دکل‌های حفاری عربستان سعودی در همین دوره از 105 به 126 عدد رسیده است.

کشورهای دیگری که شمار دکل‌ها و سکوهای حفاری در آنها به میزان قابل توجهی افزایش یافت، امارات متحده عربی و کویت بود که در حوزه‌ای که نفت برداشت می‌کنند با عربستان سعودی مشترک هستند.

هدف عربستان از ادامه عملیات حفاری، حفظ سهم بازار نفت خام این کشور در هنگامی است که ایران، عراق و روسیه، رقیبان ریاض، تولید خود را افزایش می‌دهند.

این برنامه حفاری نشانگر عزم و تصمیم این کشور برای حفظ ظرفیت تولید خود به رغم افت قیمت‌های نفت و نرخ طبیعی برداشت از میدان‌های قدیمی‌تر است.

هر چند میزان ذخایر و نرخ تولید هر میدان نفتی این کشور همچنان محرمانه است، اما افزایش شمار دکل‌ها در پنج سال گذشته، نشان‌گر سرمایه‌گذاری گسترده و قابل توجه این کشور برای حفظ تولید خود است.

میدان‌های گسترده فراساحلی عربستان سعودی با شرایط زمین‌شناسی فوق‌العاده و میزان بالای تولید هر چاه، همچنان از جذاب‌ترین و کم هزینه‌ترین میدان‌های جهان به شمار می‌روند.

بیشتر میدان‌های نفتی عربستان، ده‌ها سال نفت تولید می‌کنند، بنابراین سرمایه‌گذاری قابل ملاحظه برای حفظ میزان تولید از چاه‌های کنونی و گشایش بخش‌های تازه در میدان‌های کنونی بسیار ضروری است.

اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) از جمله عربستان سعودی، عراق، ایران، کویت و امارات متحده عربی، در نشست 30 نوامبر (دهم آذر ماه) وین در باره کاهش مجموع تولید اعضا به میزان یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز به توافق دست یافتند که در هشت سال گذشته بی سابقه بود.

کد خبر 274001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =