حجم مبادلات تجاری ایران و ارمنستان افزایش یابد

وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران با انتقاد از متناسب نبودن حجم مبادلات تجاری ایران و ارمنستان، بر هدایت بخش های خصوصی و دولتی دو کشور برای افزایش مبادلات و سرمایه گذاری های مشترک تاکید کرد.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، حمید چیت چیان، عصر امروز (دوشنبه، 15 آذرماه) در نشست پایانی چهاردهمین کمیسیون مشترک همکاری های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان گفت: حجم مبادلات تجاری ایران و ارمنستان متناسب با سطح خوب روابط سیاسی دو کشور دوست و همسایه نیست.

وی بر ضرورت هدایت بخش های خصوصی و دولتی دو کشور برای افزایش حجم مبادلات و سرمایه گذاری های مشترک با حمایت های جدی مسئولان و مقام های دو کشور تاکید کرد و افزود: بی شک این نشست می تواند با فراهم آوردن بستر حقوقی لازم از طریق توافق های حاصل شده در سند اجلاس، این مسیر را هموار کند.

به گفته این مقام مسئول، در این نشست و حاشیه آن شاهد تحکیم پیوندهای دو کشور در عرصه های مختلف از طریق پیشنویس سندهای همکاری متعدد بودیم.

وی گفت: این سندها یا در نشست کنونی یا در سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به ارمنستان به امضای مقام های دو کشور می رسد.

وزیر نیرو، پیگیری اجرای توافق ها را خواستار شد و پیش بینی سازوکارهای اجرایی مانند تشکیل بموقع کمیته های مشترک فنی، فراهم سازی الزام های اجرایی مانند منابع مالی و تسهیل فرایندهای اداری در هر دو کشور برای اجرای توافق ها را از وظایف حاضران در نشست برشمرد.

چیت چیان گفت: برگزاری 14 نشست کمیسیون مشترک و تبادل هیئت های مختلف نشان دهنده اراده رهبران عالی دو کشور برای تقویت و توسعه همکاری ها در همه سطوح است.

وی تاکید کرد: سیاست اصولی جمهوری اسلامی، توسعه روابط همه جانبه با کشورهای دوست و همسایه است و از این نظر ارمنستان جایگاه ویژه و ارزنده ای دارد.

چهاردهمین نشست کمیسیون مشترک ایران و ارمنستان صبح امروز (دوشنبه، 15 آذرماه) با حضور حمید چیت چیان، وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران و آشوت مانوکیان وزیر زیرساخت انرژی و منابع طبیعی جمهوری ارمنستان، آغاز به کار کرد.

در سخنرانی آغازین این نشست، وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران گفت: ساخت دکل های خط سوم انتقال برق که ظرفیت مبادله برق میان دو کشور را از 300 به یکهزار و 200 مگاوات افزایش می دهد، آغاز شده و امید است این پروژه بتواند با حمایت مسئولان دو کشور در آینده ای نزدیک به بهره برداری برسد.

وی افزود: شرایط مساعدی برای فعالیت تازه و همکاری دو کشور در بخش های مختلف تجاری و اقتصادی مانند ارتباطات جاده ای، خطوط ریلی و هوایی، کشاورزی و دامپروری، گردشگری، آب و برق، معدن و... فراهم شده است و چنانچه دولت ارمنستان شرایط لازم برای حضور جدی بخش خصوصی ایران را در بازار اورآسیا فراهم کند، موثر واقع می شود.

معاون اول رئیس جمهوری نیز امروز در دیدار وزیر زیرساخت انرژی و منابع طبیعی جمهوری ارمنستان، توسعه همکاری های بانکی و گمرکی برای افزایش حجم مبادلات دو کشور را ضروری دانست و گفت: متاسفانه روابط اقتصادی و حجم تجارت میان طرفین متناسب با روابط سیاسی و عزم و اراده مسئولان بلندپایه دو کشور برای افزایش تعاملات افزایش نیافته است و جا دارد کمیسیون مشترک دوجانبه در این زمینه بیشتر فعال باشد.

مانوکیان نیز در این دیدار گفت: همکاری های منطقه ای در زمینه انرژی و ساخت خط انتقال انرژی میان ایران، ارمنستان و گرجستان یا شراکت ترکمنستان و روسیه در این زمینه می تواند سطح مبادلات را بیش از پیش ارتقا دهد.

وی، ایجاد گذرگاه ارتباطی میان دریای سیاه با خلیج فارس را از اولویت های دولت خود برشمرد و اعلام کرد: خط سوم انتقال برق میان دو کشور پیشرفت قابل توجهی داشته است.

این مقام مسئول از همکاری شرکت های ایرانی برای ایجاد زیرساخت ها و گازرسانی به برخی مناطق ارمنستان قدردانی کرد.

مانوکیان به پیگیری های ارمنستان برای کاهش آلودگی رودخانه ارس اشاره کرد و از ساخت نیروگاه برقی روی این رودخانه با مشارکت ایران و نیز ساخت مناطق آزاد در ارمنستان با استفاده از تجارب ایران به عنوان دستورالعمل کمیسیون مشترک خبر داد.

 

کد خبر 274020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =