هدف اوپک متعادل کردن قیمت نفت است

وزیر نفت ونزوئلا عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) گفت: هدف اوپک بالابردن بیش از حد قیمت نفت نیست، بلکه متعادل کردن آن است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، به نقل از خبرگزاری تاس، از کاراکاس پایتخت ونزوئلا، الوخیو دل پینو گفت: هدف ما دست یافتن به سطح متعادل و متناسبی برای قیمت نفت است که با منافع تولید کنندگان و مصرف کنندگان همخوانی داشته باشد. قیمت بسیار بالا یا بسیار پائین، مطلوب نظر ما نیست.

وی پیش بینی کرد که قیمت های نفت در پی توافق هفته گذشته (30 نوامبر، 10 آذر ماه) اوپک در حدود سطح 60 تا 70 دلار برای هر بشکه تثبیت شود.

قرار است نشست مشترک اعضای اوپک با کشورهای تولید کننده عمده غیر عضو این سازمان شامل روسیه، جمهوری آذربایجان، مکزیک، عمان و قزاقستان، روز شنبه 10 دسامبر (20 آذر ماه) برای امضای تفاهمنامه در باره شرایط توافقنامه کاهش تولید، برگزار شود.

وزیر نفت ونزوئلا به تاس گفت که انتظار دارد بازار پس از این توافق در یک دوره 6 تا 9 ماهه به توازن برسد.

دل پینو افزود: مسکو نقش بسیار مهم و اساسی در دستیابی به توافق 30 نوامبر وین پایتخت اتریش داشته است.

به گفته وی، کاراکاس پیشنهاد می کند که روسیه و عمان نیز افزون بر کویت، الجزایر و ونزوئلا که عضو اوپک هستند، در کمیته نظارت بر اجرای توافق کاهش تولید این سازمان، عضویت داشته باشند.

پیش بینی می شود کشورهای تولید کنده عمده غیرعضو اوپک با کاهش تولید نفت به میزان 600 هزار بشکه در روز در اجرای این توافق مشارکت کنند که روسیه به تنهایی نیمی از بار این کاهش را بر دوش خواهد کشید.

این در حالی است که الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، روز چهارشنبه (17 آذر ماه) با رئیسان و مدیران شرکت های نفتی این کشور برای نهایی کردن شرایط کاهش تولید، پیش از سفر به وین برای شرکت در نشست مشترک با اعضای اوپک، ملاقات می کند.

اعضای اوپک در نشست 30 نوامبر وین با کاهش روزانه یک میلیون و 200 هزار بشکه ای سطح تولید این سازمان، موافقت کردند که از اول ژانویه 2017 در یک دوره 6 ماهه اجرا خواهد شد.

کد خبر 274148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =