ضریب بازیافت 6 درصدی در میدان آزادگان قابل قبول نیست

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر ضرورت افزایش ضریب بازیافت از مخازن نفتی کشور گفت: ضریب بازیافت 5.5 تا 6 درصدی در میدان‎های بزرگی مانند آزادگان و یادآوران برای این شرکت قابل قبول نیست.

به گزارش خبرنگار شانا، غلامرضا منوچهری، بعد از ظهر امروز ( چهارشنبه، 17 آذرماه) در مراسم امضای تفاهم‎نامه سه میدان آزادگان، یادآوران و کیش با شرکت هلندی - انگلیسی شل با بیان این مطلب افزود: پس از رفع تحریم‎ها، شرکت ملی نفت ایران توانست به خوبی ظرفیت‎های خود را بازیابی کند به طوری که هم اکنون تولید روزانه نفت خام ایران به حدود 4 میلیون بشکه در روز رسیده است.

وی ادامه داد: شرکت ملی نفت ایران و کارکنان آن در دوران تحریم توانایی خود را در توسعه میدان‎های نفت و گاز نشان دادند، در این دوران فازهای 12، 15، 16، 17، 18 پارس جنوبی توسعه یافتند و بخش عمده ای از فعالیت‎های توسعه ای فازهای 19، 20 و 21 نیز انجام شده است. همچنین فازهای 13، 14، 22، 23 و 24 هم تا پایان سال آینده به تدریج وارد مدار می شوند. 

منوچهری ظرفیت فعلی تولید گاز در پارس جنوبی را بیش از 460 میلیون مترمکعب در روز عنوان کرد و گفت: این ظرفیت تا پایان امسال به حدود 520 میلیون مترمکعب در روز می رسد. 

به گفته معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران، با توجه به حجم عظیم ذخایر هیدروکربوری موجود در ایران، صنعت نفت ما نیازمند سرمایه گذاری‎های گسترده است و نیاز به سرمایه گذاری بین‎المللی برای رسیدن به اهداف پیش بینی شده اجتناب ناپذیر است. 

وی افزود: شرکت ملی نفت ایران به دنبال جذب سرمایه خارجی همراه با انتقال فناوری‎های روز برای توسعه میدان‎های نفت و گاز است و می خواهد این هدف را با استفاده از قراردادهای جدید نفتی و بهره مندی از همکاری‎های مشترک شرکت‎های ایرانی و بین‎المللی محقق سازد.

منوچهری با بیان این که در دوران پسابرجام شرکت‎های بین‎المللی زیادی از همکاری با شرکت ملی نفت ایران استقبال کردند، عنوان کرد: تاکنون 15 تفاهم‎نامه با شرکت‎های بین‎المللی امضا کردیم و با 12 شرکت دیگر نیز در حال مذاکره ایم که برخی از این تفاهم‎نامه‎ها مانند فاز 11 پارس جنوبی در قالب موافقت‎نامه اصولی (HOA) پیش رفتند. 

وی افزود: بر اساس آخرین گزارش‎های بی پی، ایران از نظر مجموع ذخایر هیدرکربوری در مقام نخست دنیا قرار دارد و افق‎های زیادی پیش روی کشورمان است. 

برنامه ریزی برای توسعه فعالیت‎های اکتشافی

منوچهری در ادامه به برنامه ریزی شرکت ملی نفت ایران برای توسعه فعالیت‎های اکتشافی اشاره کرد و گفت: در این بخش، به ویژه در زمینه اکتشاف گاز، چشم انداز روشنی پیش روی کشور است. 

معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران درباره تفاهم‎نامه امروز این شرکت با شرکت شل، گفت: بر مبنای این تفاهم‎نامه مطالعه میدان گازی کیش و میدان‎های نفتی آزادگان و یادآوران به شرکت شل سپرده می شود. 

وی با اشاره به ذخایر نفت درجای میدان‌های یادآوران و آزادگان که بین 65 تا 67 میلیارد بشکه است، ادامه داد: ضریب بازیافت 5.5 تا 6 درصدی که در قرارداد اولیه توسعه این میدان‌ها با شرکت‌های سی ان پی سی آی و سینوپک پیش بینی شده بود، برای چنین میدان‌های بزرگی به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

منوچهری تصریح کرد: با توجه به افق 20 ساله ای که برای توسعه این میدان‌ها در نظر داریم انتظار این است که شرکت شل پیشنهاد خود را برای تولید تجمعی و دستیابی به ضریب بازیافت بالاتر در این میدان‌ها به شرکت ملی نفت ایران ارائه دهد؛ این امر بدون شک بسیار سرمایه بر است و نیاز به فناوری‌های نوین دارد.

وی افزود: همان طور که پیش از این هم اعلام شده است حضور شرکت‌های ایرانی در کنار شرکت‌های بین‎المللی در قراردادهای جدید نفتی الزامی است و در برخی میدان‌ها هم شرکت‌های ایرانی به عنوان راهبر اصلی فعالیت خواهند کرد.

منوچهری گفت: از بین 11 شرکت ایرانی که برای فعالیت در قالب شرکت‏های اکتشاف و تولید صاحب صلاحیت شناخته شده اند با حدود پنج شرکت برای توسعه میدان‌های نفتی و گازی در حال مذاکره هستیم.

دنبال قراردادی برد - برد هستیم

معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با اشاره به این که شرکت شل از بزرگترین شرکت‌های نفتی دنیاست که در ایران نیز سابقه فعالیت دارد، گفت: این شرکت هم اکنون علاقمند به فعالیت در بخش‌های بالادست و پایین دست صنعت نفت ایران است.

منوچهری افزود: با توجه به این که در مورد این میدان‌ها (آزادگان، یادآوران و کیش) با دیگر شرکت‌های خارجی نیز مذاکراتی انجام و بعضا تفاهم‌نامه هایی نیز امضا شده است، شرکت ملی نفت ایران پس از دریافت پیشنهاد طرح توسعه این سه میدان از سوی شرکت شل بر اساس مطالعات دریافتی از این میدان‌ها تصمیم گیری خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: هدف ما این است که به یافته های مطلوب و قابل اطمینان دست یابیم و به دنبال قراردادی برد - برد هستیم.

به گفته منوچهری، تصمیم گیری درباره توسعه این میدان‌ها با برگزاری مناقصه بین المللی و با حضور شرکت‌های بزرگ و صاحب فناوری به نتایج مطلوبی می رسد.

ضرورت افزایش ضریب بازیافت میدان‌های نفتی ایران

معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: میدان‌های یادآوران و آزادگان بیش از 10 درصد کل ذخایر نفتی کشور را تشکیل می دهند و هر یک درصد افزایش ضریب بازیافت از این میدان‌ها معادل حدود هفت دهم میلیارد بشکه نفت است که با قیمت‌های امروز نفت ارزش آن به حدود 35 میلیارد دلار بالغ می شود.

منوچهری متوسط ضریب بازیافت میدان‌های نفتی ایران را بین 25 تا 27 درصد عنوان کرد و گفت: این رقم در ایران نسبت به دیگر کشورها پایین تر است و از آنجا که هر یک درصد افزایش ضریب بازیافت صدها میلیارد دلار برای کشور درآمدزایی می کند، بنابراین این مهم باید به طور جدی در دستور کار قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اولویت شرکت ملی نفت ایران توسعه میدان‌های مشترک و افزایش ضریب بازیافت نفت در میدان‌های قدیمی است.

مذاکره با شرکت‎های بین‎المللی ادامه دارد

معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران گفت: در هفته های آینده هم میزبان شرکت‌های بین‎المللی خواهیم بود که امیدواریم حداکثر منافع ملی را برای کشورمان به همراه داشته باشد.

به گفته وی، توسعه میدان‌ها به خصوص آزادگان و یادآوران در بهبود فضای کسب و کار استان خوزستان موثر خواهد بود و با توجه به سهم حدود 70 درصدی شرکت‌های ایرانی در اجرای قراردادهای نفتی، رونق به کسب و کار شرکت‌های نفتی داخلی بر می گردد.

معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران یادآور شد: البته شرکت‌های نفتی ایرانی باید در زمینه‌های مختلف از جمله حفاری افقی و یا به کارگیری خدمات پیچیده حفاری توسعه یابند.

وی ادامه داد: از شرکت‌های خارجی نیز می خواهیم به جز تشکیل دفتر در ایران، مراکز مطالعاتی خود را نیز در کشورمان توسعه دهند، فارغ تحصیلان ممتاز ما را جذب کنند و بحث انتقال فناوری به شرکت‌های ایرانی را مد نظر قرار دهند.

منوچهری ابراز امیدواری کرد که با توسعه میدان‌های نفتی و همکاری شرکت‌های بین المللی با داخلی، اشتغال‌زایی افزایش یابد و اهداف صنعت نفت ایران محقق شود.

کد خبر 274168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =