سرمایه‎گذاران اروپایی تحت تاثیر تهدیدهای آمریکا قرار نمی‎گیرند

سرمایه گذاران اروپایی به راحتی تحت تاثیر تهدیدهای ضمنی و صریح آمریکا درباره منع سرمایه گذاری در ایران قرار نمی گیرند.

موسی غنی نژاد، اقتصاددان، در گفت‎وگو با خبرنگار شانا، با اشاره به تمدید قانون داماتو از سوی کنگره  و سنای آمریکا و امضای تفاهم‎نامه توسعه سه میدان  با شرکت هلندی - انگلیسی شل، گفت: حضور شرکت نفتی شل در شرایطی که فضای نگرانی نسبت به تمدید این قانون وجود دارد، حاکی از این است که سرمایه‌گذاری در ایران همچنان از جذابیت برخوردار است. 

وی با بیان این‌که امضای تفاهم‎نامه‌های بین‎المللی با شرکت‌های مطرح اروپایی در صنعت نفت در چنین شرایطی بسیار پرمعنا و دارای اهمیت است، ادامه داد: شرکت نفتی شل سابقه طولانی در صنعت نفت ایران دارد و این تفاهم‎نامه نشان می دهد که این شرکت تحت تاثیر فضای بدبینانه فعلی علیه ایران قرار نگرفته است.

این اقتصاددان با بیان این‌که حضور شرکت شل در ایران نه تنها پیام خوبی برای سرمایه گذاران صنعت نفت بلکه سایر سرمایه گذاران در بخش‎های دیگر دارد، ادامه داد: امضای تفاهم‎نامه‌های نفتی در شرایط حاضر نشان می دهد که سرمایه گذاران اروپایی به راحتی تحت تاثیر تهدیدهای ضمنی و صریح آمریکا درباره منع سرمایه گذاری در ایران قرار نمی گیرند.

به گفته غنی نژاد، بازار 80 میلیونی ایران بازاری نیست که سرمایه گذاران اروپایی با توجه به شرایط فعلی اقتصاد اروپا و اقتصاد جهانی بخواهند از آن صرفنظر کنند. 

به آینده اقتصاد خوشبینم

این اقتصاددان با تقدیر از وزارت نفت برای جلب و جذب سرمایه گذاری در این صنعت و با اشاره به موفقیت ایران در نشست 171 اوپک، تصریح کرد: وزارت نفت درحالی که بدبینی‌ها نسبت به سرمایه‌گذاری در صنعت نفت همچنان وجود داشت توانست با شرکت‌های خارجی تفاهم‎نامه و موافقت‎نامه اصولی منعقد کند که این امر قابل تقدیر است. 

وی با اشاره به افزایش قیمت دلار و نوسان آن در طی روزهای اخیر علت این امر را انتظارات بدبینانه نسبت به اقتصاد کشور دانست و افزود: در چنین شرایطی زمانی که وزارت نفت با شرکت‌های اروپایی شناخته شده قرارداد همکاری منعقد می‌کند، می توان به آینده اقتصاد خوش بین بود. 

غنی نژاد با بیان این‌‌که نباید تسلیم فضای بدبینانه بوجود آمده علیه ایران شویم، ادامه داد: هرچقدر همکاری‌های مشترک میان ایران و شرکت‌های خارجی افزایش یابد، برای کشورمان مفیدتر خواهد بود.

تحت تاثیر تبلیغات منفی قرار نگیرید

وی با بیان این که امضای نوع قراردادها فضای التهاب به وجود آمده علیه ایران را خنثی می‌کند، تصریح کرد: یادداشت تفاهمی که امروز میان شرکت ملی نفت ایران و شل منعقد شد این پیام را به فعالان اقتصادی می دهد که تحت تاثیر تبلیغات و فضای بدبینانه علیه ایران قرار نگرفته و بدانند که چنین فضایی صحت ندارد. 

وی با اشاره به که وزارت نفت طی این مدت دیپلماسی فوق العاده‌ای در جلب و جذب سرمایه‌گذاران خارجی و ارتقای جایگاه ایران در سازمان اوپک داشته است، ادامه داد: حضور شرکت‌های خارجی در چنین شرایطی حاکی از این است که آینده خوبی در انتظار فضای کسب و کار کشورمان خواهد بود. 

در حالی که تمدید قانون تحریم ایران از سوی کنگره و سنای آمریکا فضای بدبینانه ای را علیه ایران و سرمایه گذاری در کشورمان ایجاد کرده بود، عصر امروز ( چهارشنبه، 17 آذرماه) شرکت ملی نفت ایران تفاهمنامه مطالعه سه میدان آزادگان، یادآوران و میدان گازی کیش را با شرکت شل منعقد کرد. 

قانون تحریم ایران (Iran Sanction Act) یا ISA نام طرح پیشنهادی سناتور آلفونسو داماتو در مجلس سنای آمریکاست که در سال ١٩٩٦ با هدف تحریم بخش انرژی و صنعت نفت ایران به تصویب و به امضای رئیس جمهوری وقت آن، بیل کلینتون رسیده است و به قانون داماتو مشهور است.

کد خبر 274183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =