شل به صنعت نفت ایران باز می گردد

کنگره آمریکا در حالی تلاش دارد تحریم های ضد ایرانی موسوم به داماتو را تمدید کند که امضای تفاهم نامه بین شل و شرکت ملی نفت ایران در رسانه های بین المللی بازتاب گسترده ای داشت.

شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی با عنوان «بازگشت شل به ایران برای ارزیابی میدان‏‎های نفت و گاز» آورده است: شرکت ملی نفت ایران و شرکت انگلیسی-هلندی شل برای مطالعه میدان‎های نفتی آزادگان و یادآوران و میدان گازی کیش امروز (چهارشنبه، 17 آذرماه) امضا کرد.

این رسانه نوشته است: شرکت‎های بین المللی نفتی از زمان لغو تحریم‎های ایران در ماه ژانویه و اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام مذاکرات با ایران را از سرگرفتند و اکنون پس از تصویب الگوی جدید قراردادهای نفتی ایران در حال امضای تفاهم‎نامه های همکاری با این کشور هستند.

همایون فلکشاهی، تحلیلگر وود مکنزی و کارشناس حوزه خاورمیانه، درباره این تفاهم نامه به شبکه خبری بلومبرگ گفت: تجربه شل در میدان نفتی مجنون عراق می تواند به این شرکت برای توسعه آزادگان و یادآوران کمک کند زیرا محیط کاری مشابهی دارند.

بعدازظهر امروز (چهارشنبه، ١٧ آذر ماه) تفاهم‎نامه همکاری میان سید نورالدین شهنازی زاده، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) از طرف شرکت ملی نفت ایران و هانس نایکمپ، معاون شرکت شل و در حضور علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران امضا شد.

غلامرضا منوچهری، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت، نیکلاس هاپتون، سفیر انگلیس در ایران، میشائیل استورجف، معاون سفارت هلند در ایران، معاون و رئیس بخش ایران شرکت شل در آیین امضای این تفاهم‎نامه حضور داشتند.

بر مبنای این تفاهم‎نامه همکاری مقرر شد این شرکت انگلیسی- هلندی، میدان‎های نفتی آزادگان، یادآوران و میدان گازی کیش را مطالعه و نتایج مطالعات خود را به شرکت ملی نفت ایران ارائه کند.

براساس این گزارش میدان نفتی آزادگان شامل دو میدان آزادگان شمالی و جنوبی است که قرارداد توسعه بخش شمالی و جنوبی این میدان با شرکت سی ان پی سی آی امضا شد.

حجم نفت درجای میدان آزادگان شمالی ٥,٦ میلیارد بشکه و ضریب برداشت آن هم ٦ درصد و نفت درجای میدان آزادگان جنوبی معادل ٢٥,٣٤ میلیارد بشکه و نفت قابل برداشت آن حدود ٢ میلیارد بشکه با احتساب ضریب برداشت ٨.٢ درصد برآورد شده است.

براساس قرارداد اولیه آزادگان شمالی در دو فاز هر یک با ظرفیت ٧٥ هزار بشکه نفت در مجموع ١٥٠ هزار بشکه نفت توسعه می یابد که فاز نخست این طرح اخیرا با حضور رئیس جمهوری افتتاح شد.

در آزادگان جنوبی به دنبال خلع ید شرکت سی‎ان‎پی‎سی‎آی از توسعه این میدان، پیمانکاران ایرانی توسعه این میدان را بر عهده گرفتند، براساس پیش بینی‎های انجام شده، برداشت نفت از این میدان تا اواخر سال ٩٧ به ٣٢٠ هزار بشکه در روز رسیده و اهداف فاز نخست توسعه از آن محقق شود.

میدان گازی کیش در زیر جزیره کیش (واقع در آبهای خلیج فارس) در جنوب غربی بندر لنگه تا شمال غربی جزیره سیری، در جوار جزایر هندورابی و در شرق جزیره لاوان قرار دارد و پس از میدان پارس جنوبی، بزرگترین میدان گازی خلیج فارس به شمار می رود. فاز نخست طرح توسعه این میدان با هدف تولید روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز در روز در حال اجراست.

به گزارش شانا، طرح توسعه میدان گازی کیش با هدف انتقال گاز تولیدی از این میدان به وسیله خطوط لوله زیرزمینی و دریایی و انتقال گاز ترش به پالایشگاه گاز (واقع در منطقه گرزه)، همچنین فرآورش گاز ترش در پالایشگاه به منظور تولید گاز سبک برای صادرات و یا مصارف داخلی در دستور کار شرکت مهندسی و توسعه نفت قرار دارد.

طرح توسعه میدان گازی کیش از ٢ بخش تاسیسات سرچاهی در جزیره کیش، سکوهای دریایی تولید گاز و تاسیسات پالایشگاهی در ساحل سرزمین اصلی در منطقه گرزه واقع در استان هرمزگان تشکیل شده است و برای رعایت حداقل عوارض زیست محیطی در جزیره کیش همه تاسیسات پالایشگاهی این طرح در منطقه گرزه و در ساحل سرزمین اصلی در مجاورت بندر آفتاب اجرا می‌شود.

کد خبر 274188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =