ریاض به حفظ ثبات و توازن در بازار نفت، متعهد است

وزیر انرژی عربستان در آستانه نشست روز شنبه (20 آذرماه) اوپک و غیر اوپکی‎ها در وین بر پایبندی عربستان به ثبات و توازن بازار نفت تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از خبرگزاری دولتی سعودی، خالد الفالح، روز چهارشنبه (17 آذر ماه)  پس از ملاقات با ارنست مونیز، همتای آمریکایی خود، در ریاض پایتخت عربستان و در آستانه برگزاری نشست مشترک کشورهای تولید کننده عضو و غیر عضو اوپک در روز شنبه (10 دسامبر، 20 آذر ماه) در وین، گفت: عربستان به برآورده کردن تقاضای جهانی نفت از جمله ایالات متحده، پایبند  است.

به گزارش شانا، ١٤ کشور تولید کننده عمده نفت غیرعضو اوپک برای حضور در نشست روز شنبه با اعضای اوپک در وین برای تحکیم این توافق دعوت شده اند.

اعضای اوپک در نشست ٣٠ نوامبر (١٠ آذر ماه) وین در باره کاهش تولید روزانه یک میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه ای در یک دوره ٦ ماهه از یکم ژانویه ٢٠١٧، توافق کردند.

اوپک امیدوار است که کشورهای تولید کننده غیرعضو این سازمان مانند روسیه نیز با کاهش ٦٠٠ هزار بشکه از تولید خود، در این طرح مشارکت کنند.

روسیه به عنوان بزرگ ترین تولید کننده غیرعضو اوپک برای همراهی با این سازمان، و کاهش ٣٠٠ هزار بشکه ای تولید، اعلام آمادگی کرده است.

سهیل بن محمد المزروعی، وزیر انر‍ژی امارات متحده عربی نسبت به تعهد کشورهای تولید کننده غیر عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) به همکاری با طرح کاهش تولید این سازمان، ابراز خوشبینی و امیدواری کرد.

وی به خبرنگاران گفت: به نظر من پیشنهاد ما برای آنان (تولید کنندگان غیر عضو اوپک) منطقی است، مقدار کاهش تولید آنان نصف میزانی است که اوپک به آن، متعهد شده است.

وزیر انرژی امارات عنوان کرد: ما قیمت های ٤٠ و ٥٠ دلار برای هر بشکه نفت را آزموده ایم و موثر نبوده است. مدت ٦ ماهه (تعیین شده در توافق ٣٠ نوامبر اوپک) برای تصحیح وضع بازار (کاهش مازاد عرضه) و رساندن آن به سطح منطقی، کافی خواهد بود.

به گفته وی، ما در این دوره ٦ ماهه، الزام‎ها و نیازها را در خواهیم یافت، تصمیم ‎های مناسب خواهیم گرفت و به اقدامات درست دست خواهیم زد.

وی همچنین گفت: پایبندی همه کشورهای عضو اوپک به توافق ٣٠ نوامبر در باره کاهش تولید، برای همه کشورها پیامدهای مثبتی خواهد داشت.

وزیر انرژی امارات افزود: پیوستن مسکو به توافق اوپک، شمار زیادی از کشورهای مستقل تولید کننده نفت را به همکاری با این تصمیم ترغیب کرد.

الوخیو دل پینو، وزیر نفت ونزوئلا، نیز در کاراکاس گفت: بازارنفت در یک دوره ٦ تا ٩ ماهه (پس از آغاز اجرای طرح کاهش تولید اوپک)، دوباره متوازن خواهد شد.
وی افزود: هدف اوپک رسیدن قیمت ها به سطح متعادل در دامنه ٦٠ تا ٧٠ دلار برای هر بشکه است.

امانوئل ایبه کاچیکوو، وزیر نفت نیجریه، نیز اعلام کرد: توافق کاهش تولید اوپک، حتی در صورتی که روسیه تنها کشور غیرعضو این سازمان باشد که در نشست ١٠ دسامبر به مشارکت در آن متعهد می شود، ادامه خواهد یافت.

وی در پاسخ به پرسشی در باره اینکه ایا اوپک آماده اجرای طرح کاهش تولید حتی بدون همکاری روسیه است، گفت: هر چند که ما به تلاش برای جلب همکاری بقیه (کشورهای تولید کننده غیرعضو اوپک) ادامه خواهیم داد، اما ما به هر حال این توافق را اجرا خواهیم کرد.

کد خبر 274192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =