موفقیت اخیر ایران در اوپک متعلق به همه مردم است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به موفقیت اخیر ایران در نشست عادی 171 وزیران نفت و انرژی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، گفت: این موفقیت نه تنها متعلق به دولت بلکه برای همه ملت ایران است.

به گزارش شانا، محمود واعظی روز پنجشنبه (18 آذرماه) در جلسه شورای اداری لرستان در محل استانداری افزود: افزون بر تثبیت سهم ایران، تولید نفت ایران 90 هزار بشکه افزایش خواهد داشت که این موفقیت همانند برجام، دستاورد ملت، نظام و متعلق به همه است. 

وی با اشاره به ایجاد 700 هزار فصت شغلی در دولت یازدهم تصریح کرد: صادرات نفت ایران نیز از حدود یک میلیون بشکه به بیش از دو میلیون و 400 هزار بشکه رسیده و برای نخستین بار در این دولت، تراز صادرات غیر نفتی مثبت بوده است. 

به گفته واعظی، تورم از 40 درصد به هشت درصد کاهش یافته و انتظار می رود رشد اقتصادی پنج درصدی تا پایان امسال نیز روند افزایشی داشته باشد.

اعضای اوپک که از سال ٢٠٠٨ میلادی تاکنون نقشی انفعالی در سیاست‌های خود داشت چهارشنبه هفته گذشته (١٠ آذرماه)، برای کاهش تولید تا سقف ٣٢ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه به توافق رسیدند.  سنگ بنای این توافق در نشست الجزایر در مهرماه ٩٥ گذاشته شد و با رایزنی‌های گسترده میان اعضا، در نشست یکصدو هفتاد و یکم اوپک به ثمر نشست.

با تصمیم نشست اخیر اوپک، همه کشورها موظف شدند ٤,٥ درصد از آخرین تولید خود را که بر پایه ماه اکتبر سال ٢٠١٦ است کاهش دهند جز ایران؛ پایه تولید نفت خام ایران، بر مبنای بالاترین رقم تولید تاریخی ایران در سال ٢٠٠٥ بر مبنای گزارش منابع ثانویه، سه میلیون و ٩٧٥ هزار بشکه در روز گذاشته شد.

در نشست اوپک اعضا موافقت کردند ایران در ٦ ماه سال آینده، به طور میانگین سه میلیون و ٧٩٧ هزار بشکه نفت تولید کند، البته باید توجه کرد که منابع ثانویه رقم تولید نفت را کمتر از میزان واقعی نشان می‌دهد.

روسیه نیز به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت جهان اعلام کرد که برای همراهی با اوپک برای کاهش ٣٠٠ هزار بشکه‌ای تولید خود آمادگی دارد.

اعضای اوپک در نشست 10 آذرماه خود توافق کردند به مدت ٦ ماه از یک ژانویه سال ٢٠١٧ میلادی روزانه یک میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه از تولید خود بکاهند و مجموع آن را به ٣٢ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه در روز برسانند و این منوط به همکاری کشورهای غیرعضو اوپک و کاستن روزانه ٦٠٠ هزار بشکه نفت از تولیدشان است.

در همین حال الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه پس از اعلام نتیجه نهایی نشست ١٧١ وزیران نفت و انرژی اوپک گفته بود: مسکو آماده است که به عنوان بخشی از توافق اوپک، تولید روزانه خود را در نیمه نخست سال ٢٠١٧ میلادی به تدریج ٣٠٠ هزار بشکه کاهش دهد. 

در پی توافق اوپک برای کاهش و تثبیت سطح تولید، عربستان تولید خود را ٤٨٦ هزار بشکه در روز کاهش می دهد.

بیژن زنگنه، وزیر نفت هم پیش از نشست ١٧١ اوپک، یکبار در تهران و بار دیگر در وین اعلام کرده بود: «اگر روح اقتصادی بر نشست وزیران نفت و انرژی عضو اوپک حاکم باشد ما خیلی زود به نتیجه می رسیم.

هیچ مسئله ای در منطقه بدون حضور ایران حل نمی شود 

واعظی افزود: امروز ایران در دنیا به بازیگری جدی و هم تبدیل شده و نقش سازنده ای در تحولات منطقه دارد. 

وی با اشاره به پشتیبانی سران سه قوه از یکدیگر و اطاعت پذیری از مقام معظم رهبری افزود: جمهوی اسلامی ایران به جایگاه در خور شان خود در منطقه دست یافته است و کشورهای دنیا معتقدند هیچ مسئله ای در منطقه بدون حضور ایران حل نمی شود. 

وی امنیت امروز کشور را نتیجه هدایت‎های رهبر معظم انقلاب، تلاش سپاه پاسداران، نیروهای امنیتی و نظامی دانست و عنوان کرد: ایران در مبارزه با تروریسم پیشتاز بوده و مبارزه با داعش را خارج از مرزها آغاز کرده است. 

کد خبر 274224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =