آمادگی وزارت تعاون برای همکاری در تدوین نظامنامه مسئولیت اجتماعی

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راس هیئتی، از منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بازدید کرد و از آمادگی این وزارتخانه برای همکاری در تدوین نظامنامه مسئولیت های اجتماعی خبر داد.

به گزارش شانا، حجت الله میرزایی، معاون امور اقتصادی و برنامه ریزی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این بازدید با تشکر از فعالیت های توسعه صنعتی انجام شده در منطقه نسبت به توجه به حوزه مسئولیت های اجتماعی و نگاه ویژه به محیط زیست پیرامونی و توسعه اجتماعی و شهری، کاهش فقر، افزایش فرصت های شغلی، تلاش برای توسعه نظام اجتماعی، حمایت از توسعه فنآوری و نوآوری و شایسته سالاری و پیگیری برای تدوین نظامنامه ای خاص برای مسئولیت های اجتماعی پرداخت.

معاونت امور اقتصادی و برنامه ریزی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: قطعا با دور اندیشی قابل وصف این سرمایه گذاری صورت گرفته و مسیر طولانی آن پیش بینی شده است.

وی، تداوم سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی را مهم و در فضای بعد از برجام نقطه قوت این منطقه را تکمیل زنجیر ارزش و توسعه فاز دوم دانست.

میرزایی بیان کرد: در صنعت بالادستی هدف اشتغال نیست بلکه عرصه رشد اقتصادی کشور بوده که با تکمیل زنجیره ارزش در برنامه ششم، امر اشتغالزایی محقق خواهد شد و آن زمان، ما یک اقتصاد مقاوم و ازرش زا خواهیم داشت .

به گزارش منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، وی در پایان، آمادگی این وزارتخانه را برای تدوین نظام نامه ای جهت مسئولیت های اجتماعی اعلام کرد.

مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی نیز در این دیدار بر ضرورت توجه به مسئولیت های اجتماعی تاکید کرد و گفت: این مسئله دغدغه همیشگی صنعت پتروشیمی بوده است و اکنون با وجود خصوصی سازی، اقدامات زیادی در حال انجام است، اما برای دستیابی به توسعه پایدار تمامی سازمان های ذیربط در حوزه استان و شهرستان نیز باید وظایف ذاتی خود در راستای تحقق این امر را سرلوحه کار دهند تا با مشارکت صنعت این هدف محقق شود.

سید امید شهیدی نیا، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در این جلسه با معرفی منطقه، فرصت های سرمایه گذاری و نقاط قوت استقرار آن در استان خوزستان، در تشریح اهمیت صنعت پتروشیمی گفت: امروزه این صنعت به عنوان صنعت ارزش آفرین کشور و تنها راهکار جلوگیری از خام فروشی نفت و تولید ارزش افزوده از این ماده مهم، در برنامه ریزی های کلان کشور بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

وی با تبیین تاریخچه ای از ایجاد منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، آخرین وضعیت این قطب صنعت پتروشیمی کشور را به لحاظ میزان سرمایه گذاری، ظرفیت تولید و اشتغالزایی تشریح کرد و گفت: ایجاد ظرفیتی معادل 26 میلیون تن تولید محصولات پتروشیمی در سه حوزه بالادست، میانی و پایین دست و ایجاد 30 هزار شغل مستقیم، دستاوردی است که با 17 میلیارد دلار سرمایه گذاری، ظرف 19 سال گذشته در مساحتی به وسعت 2600 هکتار حاصل شده است و این میزان، 43 درصد از سهم پتروشیمی کشور است.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی همچنین اطلاعاتی درباره 22 طرح در حال احداث (از 20 تا 99 درصد پیشرفت فیزیکی) با سرمایه گذاری 2 میلیارد دلار و ایجاد سه هزار شغل ارائه کرد.

وی صنایع تکمیلی پتروشیمی را که بیشترین اشتغالزایی و ارزش افزوده را تولید می کنند، دغدغه اصلی توسعه ی کشور دانست و بیان کرد: در این حوزه، 26 طرح با سرمایه مورد نیاز 3600 میلیارد تومان و برآورد ایجاد 1300 شغل جدید، امکانسنجی اقتصادی شده و آماده واگذاری به فعالان بخش خصوصی و صنعتگران است.

شهیدی نیا با اشاره به برنامه دولت برای توسعه پتروشیمی در برنامه ششم گفت : سرمایه گذاری مناسبی برای ایجاد ظرفیت 7.5 میلیون تن محصول بالادستی، میانی و تکمیلی در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده است؛ عمده  این طرح ها در حوزه زنجیره طرح های متانول، پروپان، بوتان، اتیلن، بنزن و تبدیل متانول به پروپیلن هستند.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، تنها محدودیت این منطقه برای توسعه ی صنایع را محدودیت زمین برای واگذاری اعلام کرد و گفت: اکنون حدود  15 درصد از مساحت منطقه، زمین خالی داریم که عمدتا برای طرح های پایین دست و کوچک مناسبند؛ بنابراین موضوع طرح توسعه منطقه ویژه در دستور کار شرکت ملی صنایع پتروشیمی و سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی قرار گرفته است.

شهیدی نیا گفت : این منطقه در راستای توسعه پایدار و حفظ محیط زیست به احداث فضای سبز به میزان 92 هکتار اقدام، همچنین با احداث 73 هکتار فضای سبز توسط پتروشیمی ها در فضای داخلی شرکت ها میزان فضای سبز در کل منطقه به 165 هکتار افزایش یافته است. همچنین در راستای صیانت از محیط زیست احداث پنج تصفیه خانه صنعتی و نصب 150 آنالایزر را تفکری به سوی صنعت سبز دانست.


کد خبر 274230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =