شرکت‎ ملی نفت ایران و پتروناس بر توسعه همکاری‎ها تاکید کردند

توسعه همکاری‎های نفتی بین شرکت‎های ملی نفت ایران و پتروناس مالزی، در جلسه امضای تفاهم‎نامه مطالعاتی بین 2 شرکت مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار شانا، غلامرضا منوچهری، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران بعدازظهر امروز (چهارشنبه، یکم دی ماه) در مراسم امضای تفاهم‎نامه مطالعه میدان های چشمه خوش و آزادگان جنوبی، از توسعه همکاری های نفتی با شرکت پتروناس استقبال کرد و گفت: با توجه به اشتراکات دو کشور، مناسبات فیمابین می تواند بیش از پیش توسعه یابد.

بر اساس این گزارش، امروز شرکت ملی نفت ایران و شرکت پتروناس مالزی تفاهم‎نامه همکاری امضا کردند که بر مبنای آن، مطالعه 2 میدان چشمه خوش و آزادگان جنوبی به این شرکت مالزیایی سپرده شد.

منوچهری به سابقه همکاری با پتروناس در فازهای 2 و 3 میدان گازی پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: بعد از تحریم‎ها درخواست‎های متعدد برای همکاری با صنعت نفت ایران در بخش های پایین دست، میان دست و بالادست از سوی شرکت‎های بین المللی مطرح شده است.

وی با اشاره به توسعه میدان‎های موضوع تفاهم‎نامه در قالب قراردادهای جدید نفتی، ادامه داد: از آنجا که مطالعه این میدان‎ها به شرکت های خارجی دیگری نیز سپرده شده و فضای رقابتی حاکم است، طرح جامع توسعه ای که بالاترین نرخ برداشت از میدان را پیشنهاد دهد، در اولویت است.

منوچهری به بررسی معیارهایی مانند حجم تولید تجمعی، فناوری های مورد استفاده، پلاتوی تولید و ... در طرح های پیشنهادی شرکت های طرف تفاهم شرکت ملی نفت ایران اشاره کرد و گفت: تکلیف توسعه میدان ها بر اساس مناقصه مشخص می‎شود با این تفاوت که شرکت هایی که تفاهم‎نامه مطالعاتی امضا کرده اند، فرصت بیشتری برای مطالعه و بررسی میدان در اختیار داشته اند.

وی به ضریب بازیافت حدود 5.5 درصدی میدان آزادگان جنوبی اشاره کرد و گفت: این ضریب بازیافت باید تا حدود 20 درصد افزایش یابد و تولید این میدان باید طی سال های آینده به 600 هزار بشکه در روز برسد.

محمد انور بن طیب، معاون اجرایی رئیس و مدیرعامل بخش بالادستی شرکت پتروناس نیز در این نشست به سابقه و تجارب کاری این شرکت اشاره کرد و گفت: سابقه همکاری پتروناس با صنعت نفت ایران به سال 1996 برمی گردد.

وی گفت: پتروناس تجارب زیادی در حوزه کار در میدان های قدیمی دارد و برای انتقال فناوری های نوین برای ازدیاد برداشت از این میدان ها آماده است.

وی این تفاهم‎نامه را نقطه عطفی در روابط شرکت ملی نفت ایران و شرکت پتروناس مالزی عنوان و ابراز امیدواری کرد که این همکاری در حوزه های دیگر نیز از جمله ال ان جی و ... دنبال شود.



کد خبر 274950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =