گذر بدون دغدغه از زمستان با مدیریت درست توزیع و مصرف

معاون امور حقوقی و مجلس وزیر نفت با تاکید بر ضرورت استفاده بهینه از انرژی گفت: با مدیریت توزیع از سوی شرکت ملی گاز ایران و مدیریت مصرف از سوی مردم، ضمن بی نیازی از گاز ترکمنستان، زمستان را با آرامش پشت سر خواهیم گذاشت.

به گزارش شانا، شجاع ‎الدین بازرگانی با بیان این که در پی اقدام شرکت ترکمن گاز مبنی بر قطع گاز ایران جلسه مجمع نمایندگان استان مازندران و گلستان با وزیر نفت روز گذشته برگزار شد، افزود: در این دیدار نتیجه این اقدام ترکمنستان و فرایند گاز رسانی به استان‌های شمالی بررسی شد.

وی با اشاره به این که این اقدام شرکت ترکمن گاز قابل پیش بینی بود و به همین دلیل وزارت نفت تمهیدات لازم را پیش از این اقدام اندیشیده بود، یادآور شد: حدود 2 هفته پیش حسب دستور آقای زنگنه، پیامی خدمت نمایندگان استان‌های شمالی کشور منعکس شد تا نمایندگان مردم استان‌های مازندران، گیلان و گلستان در جریان چگونگی تامین گاز این استان‌ها در صورت قطع احتمالی گاز ترکمنستان قرار گیرند.

بازرگانی ادامه داد: رایزنی با نمایندگان استان‌های شمالی کشور در حالی صورت می گرفت که شرکت ملی گاز ایران در حال مذاکره با شرکت ترکمن گاز بود.

وی با بیان این که شرکت ملی گاز ایران تمام تلاش خود را برای قطع نشدن گاز ترکمنستان انجام داده است اما آنها در اقدامی غیرمنطقی اقدام به قطع گاز ایران کردند، افزود: با این حال، شرکت ملی گاز ایران آمادگی خود را برای تامین پایدار گاز در زمستان اعلام کرده است.

بازرگانی با تاکید بر ضرورت مصرف بهینه انرژی به جایگاه ایران در داشتن ذخایر گازی جهان اشاره کرد و افزود: تولید روزانه گاز ایران هم اکنون حدود 700 میلیون مترمکعب است و این بدان معناست که مشکلی در تامین گاز وجود ندارد بلکه زیرساخت‌های لازم برای انتقال گاز به مناطق شمالی که در انتهای شبکه گاز رسانی کشور قرار دارند، فراهم نشده است.

معاون وزیر نفت با بیان این که هم اکنون یک اراده جمعی برای کاهش مصرف انرژی در کشور شکل گرفته است، تصریح کرد: مردم استان‌های شمالی کشور با صبوری و تدابیر اندیشیده شده این زمستان را بدون هیچ مشکلی پشت سر می گذارند.

وی از راه اندازی خط لوله گاز دامغان - نکا در اوایل سال آینده خبر داد و افزود: با راه اندازی این خط مشکل تامین گاز استان‌های شمالی کشور حل می شود.

شرکت ترکمن گاز از صبح یکشنبه (١٢ دی‌ماه) در اقدامی غیرمنطقی و مغایر با چارچوب قراردادی و برخلاف توافق اقدام به قطع گاز ایران کرد.

بر اساس قراردادی که از بیست سال پیش میان شرکت ملی گاز ایران و شرکت ترکمن گاز منعقد شده است بخشی از گاز مصرفی مناطق شمالی با واردات از این کشور تأمین می شود.

اما در طول این مدت هر از گاهی رفتارهایی مغایر با اصول قرارداد از شرکت ترکمنی سر زده است که مهمترین آن قطع جریان گاز در اوج سرمای سال ٨٦ بود که متأسفانه منجر به پذیرش خواست نامعقول شرکت ترکمن گاز و افزایش ٩ برابری قیمت گاز شد.

حجم کل گاز دریافتی از ترکمنستان در حدود ٢ درصد از کل گاز تولیدی کشور است.

دیدار وزیر نفت با مجمع نمایندگان استان مازندران

کد خبر 275167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =