اجرای طرح ساخت خط لوله انتقال اتیلن از میاندوآب به تبریز آغاز شد

عملیات ساخت خط لوله انشعاب خط اتیلن غرب کشور از میاندوآب تا پتروشیمی تبریز امروز با حضور وزیر نفت آغاز شد.

به گزارش شانا، عملیات ساخت خط لوله انشعاب خط لوله اتیلن غرب کشور از ایستگاه میاندوآب تا مجتمع پتروشیمی تبریز به طول 154 کیلومتر و با ظرفیت سالانه 200 هزار تن، صبح امروز با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت، مرضیه شاهدایی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و مقام‎های استانی و محلی طی آیین نمادین کلنگ زنی، آغاز شد.

این خط لوله با سرمایه گذاری بیش از 200 میلیارد تومانی شرکت پتروشیمی تبریز و شرکت سرمایه گذاری غدیر ساخته می شود و با بهره برداری از این پروژه و ایجاد واحدهای توسعه ای و جدید اتیل بنزن، استایرن منومر، استایرن و پنتان 2، ظرفیت تولید مجتمع پتروشیمی تبریز 2 برابر می شود و با 350 هزار تن افزایش به بیش از 700 هزار تن در سال می رسد.

ظرفیت کنونی تولید مجتمع پتروشیمی تبریز 370 هزار تن در سال است و پیش بینی می شود خط لوله اتیلن میاندوآب تا پتروشیمی تبریز تا سال 1399 به بهره برداری برسد.

اجرای خط لوله اتیلن از میاندوآب تا تبریز سبب ایجاد ارزش افزوده برای محصولات و بهره برداری کامل از ظرفیت تولیدی شرکت خواهد بود.

به گزارش شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، افزایش ظرفیت دو برابری تولید واحد ABS، طرح افزایش ظرفیت واحد پنتان، احداث واحد جدید SBS، SBR و PBR از مهمترین اهداف اجرای این طرح است.

شرکت پتروشیمی تبریز به منظور جبران کمبود خوراک اتیلن مورد نیاز در واحدهای مجتمع، احداث خط لوله انتقال اتیلن از میاندوآب به تبریز و اتصال به شبکه خط لوله اتیلن غرب کشور را در دستور کار خود قرارداد.

براساس این گزارش، مجتمع پتروشیمی تبریز در زمینی به مساحت 391 هکتار و ارتفاع 1362 متر از سطح دریا در جنوب غربی  شهر تبریز و در جوار غربی پالایشگاه تبریز واقع شده است؛ خوراک مجتمع، نفتای سبک و سنگین و گاز مایع است که بخش عمده آن از پالایشگاه تبریز تامین می شود.

اجرای طرح مجتمع پتروشیمی تبریز در قانون بودجه سال 1366 کل کشور تصویب و کلیات طرح در  بهمن ماه 1367 به تائید هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی رسید؛ فعالیتهای طراحی و مهندسی در  نیمه دوم سال 1368 و عملیات نصب در سال 1371 آغاز شد.

کد خبر 275170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =