تبریز باید یکی از کانون‎های توسعه پتروشیمی ایران باشد

وزیر نفت گفت: با توجه به این‌که آذربایجان کمبود سرمایه گذار و فعال اقتصادی ندارد، تبریز باید یکی از کانون‎های توسعه صنعت پتروشیمی کشور باشد.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، بیژن زنگنه صبح امروز (پنجشنبه، 16 دی‎ماه) در آیین کلنگ زنی و آغاز اجرای طرح ساخت خط لوله انتقال اتیلن از میاندوآب به تبریز گفت: با ساخت خط لوله انشعاب خط اتیلن غرب کشور از میاندوآب تا مجتمع پتروشیمی تبریز، شرکت پتروشیمی تبریز از مصرف خوراک گران قیمت رها و اقتصاد این شرکت دگرگون می شود.

وی افزود: برای نجات مجتمع پتروشیمی تبریز باید خوراک این مجتمع تغییر می یافت.

وزیر نفت با تاکید بر افزایش ظرفیت تولید مجتمع پتروشیمی تبریز، گفت: با توجه به این‌که آذربایجان کمبود سرمایه گذار و فعال اقتصادی ندارد، تبریز باید یکی از کانون‎های توسعه پتروشیمی کشور باشد.

زنگنه اعلام کرد: امکان اختصاص 12 میلیون متر مکعب گاز برای توسعه صنعت به منطقه آذربایجان شامل اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی وجود دارد.

وی گفت: هشت میلیون متر مکعب گاز در این منطقه باید صرف ایجاد واحدهای پتروشیمی جدید با فناوری نو شود.

وزیر نفت با تاکید بر تکمیل زنجیره صنایع پایین دستی صنعت پتروشیمی، گفت: پتروشیمی تبریز می تواند نقش مهمی در تامین نیاز صنایع تکمیلی صنعت پتروشیمی ایفا کند.

زنگنه گفت: خوراک واحدهای جدید پتروشیمی تبریز با 30 درصد تخفیف تامین می شود.

وی با بیان این‌که به طور معمول برای کلنگ زنی به مراسمی نمی روم و تا طرحی 100 درصد تمام نشده باشد افتتاح نمی کنم، افزود: تبریز یکی از چند کانون تمدنی ایران در حوزه های اقتصادی و صنعتی و بحث های فرهنگی است و از نقاط تعاملات بین المللی ایران با خارج کشور است که به همین دلیل به این شهر آمده ام.

زنگنه گفت: من به اراده و سخت کوشی بی نظیر و عقل اقتصادی این مردم ایمان دارم و آن را تحسین می کنم.

خط لوله انشعاب خط اتیلن غرب کشور از میاندوآب تا مجتمع پتروشیمی تبریز سرمایه گذاری بیش از ٢٠٠ میلیارد تومانی شرکت پتروشیمی تبریز و سرمایه گذاری غدیر ساخته می شود و با بهره برداری از این پروژه و ایجاد واحدهای توسعه ای و جدید اتیل بنزن، استایرن منومر، استایرن و پنتان ٢، ظرفیت تولید مجتمع پتروشیمی تبریز ٢ برابر می شود و با ٣٥٠ هزار تن افزایش به بیش از ٧٠٠ هزار تن در سال می رسد.

ظرفیت تولید مجتمع پتروشیمی تبریز ٣٧٠ هزار تن در سال است و پیش بینی می شود خط لوله اتیلن میاندوآب تا پتروشیمی تبریز تا سال ١٣٩٩به بهره برداری برسد.

اجرای خط لوله اتیلن از میاندوآب تا تبریز سبب ایجاد ارزش افزوده برای محصولات و بهره برداری کامل از ظرفیت تولیدی شرکت خواهد بود.

افزایش ظرفیت دو برابری تولید واحد ABS، طرح افزایش ظرفیت واحد پنتان، احداث واحد جدید SBS، SBR و PBR از مهمترین اهداف اجرای این طرح است.

شرکت پتروشیمی تبریز به منظور جبران کمبود خوراک اتیلن مورد نیاز در واحدهای مجتمع، احداث خط لوله انتقال اتیلن از میاندوآب به تبریز و اتصال به شبکه خط لوله اتیلن غرب کشور را در دستور کار خود قرارداد.

براساس این گزارش، مجتمع پتروشیمی تبریز در زمینی به مساحت ٣٩١ هکتار و ارتفاع ١٣٦٢ متر از سطح دریا در جنوب غربی  شهر تبریز و در جوار غربی پالایشگاه تبریز واقع شده است؛ خوراک مجتمع، نفتای سبک و سنگین و گاز مایع است که بخش عمده آن از پالایشگاه تبریز تامین می شود.

اجرای طرح مجتمع پتروشیمی تبریز در قانون بودجه سال ١٣٦٦ کل کشور تصویب و کلیات طرح در  بهمن ماه ١٣٦٧ به تائید هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی رسید؛ فعالیتهای طراحی و مهندسی در  نیمه دوم سال ١٣٦٨ و عملیات نصب در سال ١٣٧١ آغاز شد.

کد خبر 275171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =