زنگنه: به آینده پتروشیمی تبریز و آذربایجان بسیار امیدوارم

زنگنه با ابراز امیدواری به صنعت پتروشیمی در تبریز و آذربایجان، گفت: امیدوارم تبریز به عنوان یکی از کانون‎های تمدنی ایران بتواند در صنعت پتروشیمی هم نقش تعیین‎کننده‎ای داشته باشد.

به گزارش شانا، بیژن زنگنه، وزیر نفت که صبح امروز (پنجشنبه، 16 دی‎ماه) برای کلنگ زنی طرح احداث خط لوله انتقال اتیلن از میاندوآب به تبریز سفر کرده است، گفت: هزینه اجرای طرح خط انتقال اتیلن غرب از میاندوآب به تبریز بالای 200 میلیارد تومان است که ازسوی شرکت‎های پتروشیمی تبریز و سرمایه گذاری غدیر تامین می‎شود.
 
وی افزود: قرار است مجتمع پتروشیمی تبریز از ظرفیت واحد الفینی خود برای ساخت یک واحد دیگر استفاده کنند در نتیجه آن ظرفیت تولید پتروشیمی تبریز افزایش می‎یابد و بخش‎ پایین دست این مجتمع هم توسعه می‎یابد.

وزیر نفت گفت: من به آینده پتروشیمی در تبریز و آذربایجان نه تنها با افزایش ظرفیت این واحد بلکه با دیگر واحدهایی که در آذربایجان ساخته می شود، بسیار امیدوارم.

زنگنه ابراز امیدواری کرد که تبریز به عنوان یکی از کانون‎های تمدنی ایران بتواند در صنعت پتروشیمی هم نقش تعیین‎کننده‎ای در سطح ملی داشته باشد.

بر اساس این گزارش، خط لوله انشعاب خط اتیلن غرب کشور از میاندوآب تا مجتمع پتروشیمی تبریز سرمایه گذاری بیش از ٢٠٠ میلیارد تومانی شرکت پتروشیمی تبریز و سرمایه گذاری غدیر ساخته می شود و با بهره برداری از این پروژه و ایجاد واحدهای توسعه ای و جدید اتیل بنزن، استایرن منومر، استایرن و پنتان ٢، ظرفیت تولید مجتمع پتروشیمی تبریز ٢ برابر می شود و با ٣٥٠ هزار تن افزایش به ٧٠٠ هزار تن در سال می رسد.

ظرفیت تولید مجتمع پتروشیمی تبریز ٣٧٠ هزار تن در سال است و پیش بینی می شود خط لوله اتیلن میاندوآب تا پتروشیمی تبریز تا سال ١٣٩٩به بهره برداری برسد.

اجرای خط لوله اتیلن از میاندوآب تا تبریز سبب ایجاد ارزش افزوده برای محصولات و بهره برداری کامل از ظرفیت تولیدی شرکت خواهد بود.

افزایش ظرفیت دو برابری تولید واحد ABS، طرح افزایش ظرفیت واحد پنتان، احداث واحد جدید SBS، SBR و PBR از مهمترین اهداف اجرای این طرح است.

شرکت پتروشیمی تبریز به منظور جبران کمبود خوراک اتیلن مورد نیاز در واحدهای مجتمع، احداث خط لوله انتقال اتیلن از میاندوآب به تبریز و اتصال به شبکه خط لوله اتیلن غرب کشور را در دستور کار خود قرارداد. به همین منظور با توجه به تجربیات شرکت مدیریت توسعه در احداث خط لوله اتیلن غرب کشور، اجرای خط لوله ١٠ اینچ میاندوآب به تبریز را بصورت EPCC به شرکت یادشده واگذار کرده است.

به گزارش شانا، مجتمع پتروشیمی تبریز در زمینی به مساحت ٣٩١ هکتار و ارتفاع ١٣٦٢ متر از سطح دریا در جنوب غربی  شهر تبریز و در جوار غربی پالایشگاه تبریز واقع شده است؛ خوراک مجتمع، نفتای سبک و سنگین و گاز مایع است که بخش عمده آن از پالایشگاه تبریز تامین می شود.

اجرای طرح مجتمع پتروشیمی تبریز در قانون بودجه سال ١٣٦٦ کل کشور تصویب و کلیات طرح در  بهمن ماه ١٣٦٧ به تائید هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی رسید؛ فعالیتهای طراحی و مهندسی در  نیمه دوم سال ١٣٦٨ و عملیات نصب در سال ١٣٧١ آغاز شد.

کد خبر 275172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =