تاکید معاون وزیر نفت بر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی در آذربایجان

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: صنعتگران پتروشیمی در آذربایجان باید پلی اتیلن را برای تولید محصولات پلیمری مصرف کنند تا افزون بر ایجاد ارزش افزوده، اشتغالزایی با توسعه صنایع پایین دست پتروشیمی افزایش یابد.

به گزارش شانا، مرضیه شاهدایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی روز پنجشنبه (16 دی‎ماه) در آیین کلنگ زنی پروژه خط لوله اتیلن غرب از میاندوآب تا تبریز، گفت: خط اتیلن غرب در مجموع 2000 کیلومتر است که 1700 کیلومتر آن از فاصله میاندوآب تا عسلویه اجرا شده است و خوراک اتیلن را از مسیر عسلویه به چند مجتمع پتروشیمی که در مسیر قرار دارند منتقل می‎کند تا واحدهای پلی اتیلنی بتوانند در استان‎های مختلف کارشان را انجام دهند و به تولید برسند. 

وی افزود: پتروشیمی تبریز، از جمله واحدهای پتروشیمی کشور در منطقه آذربایجان شرقی سالیان سال است که محصولات متنوعی را تولید می کند و نقش مهمی در تولید و صادرات محصولات صنعت پتروشیمی دارد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: امروزه با توجه به زیرساخت‎های موجود، ظرفیت، سرمایه نیروی انسانی و امکاناتی در مجتمع پتروشیمی تبریز و با برنامه ریزی های سهامدار این طرح و شرکت ملی صنایع پتروشیمی، قرار را بر این گذاشتیم که برای عملیاتی شدن فاز دوم این مجتمع و توسعه واحدها، تمهیداتی دیده شود.
 
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی ادامه داد: مجوز خوراک 200 هزار تن اتیلن از خط غرب و همچنین 500 هزار تن نفتا از جنوب کشور یا هر منطقه تولیدی که بتوانیم اختصاص دهیم داده می شود تا بتوان ظرفیت تولید را 2 برابر کنیم.

شاهدایی با اشاره به خریداری شدن لوله‎ها، تخصیص اراضی و فعال شدن پیمانکار، گفت: پیش بینی می شود خط لوله اتیلن غرب از میاندوآب تا تبریز ظرف مدت 2 سال اجرا شود؛ لازم است واحدهایی که می خواهند از این خط خوراک دریافت کنند، تا آن زمان آماده به بهره برداری برسند.

وی با اشاره به این که پتروشیمی تبریز مجموعه ای از محصولات تولید می کند که به راحتی در صنایع پایین دست قابل استفاده هستند، گفت: این درحالی است که ترکیه گاز و نفت ندارد و از ما محصول خریداری کرده، در بخش صنایع پایین دست آن را تبدیل به محصول نهایی کرده و تولید و دوباره به ما می فروشد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی افزود: صنعت گران پتروشیمی در آذربایجان باید پلی اتیلن را برای تولید محصولات پلیمری مصرف کنند تا افزون بر ایجاد ارزش افزوده، اشتغالزایی با توسعه صنایع پایین دست پتروشیمی افزایش یابد.

شاهدایی تصریح کرد: در کشور گاز به وفور در اختیار داریم اما 95 درصد از آن  صرف سوخت می شود و تنها پنج درصد به عنوان خوراک در صنعت پتروشیمی مصرف می شود بنابراین باید الگوهای مصرف انرژی در کشور اصلاح شود.
کد خبر 275177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =